Markteffect onderzoek 100 meest invloedrijke merken Nederland

Op 26 juni werden de 100 meest invloedrijke merken in Nederland bekend gemaakt, tijdens een feestelijke bijeenkomst die werd georganiseerd door Marketing Report. Het event, de M100 Summer Edition, vond plaats op een prachtige locatie, namelijk bij het Corendon Hotel bij Schiphol. IKEA werd uitgeroepen tot meest invloedrijke merk van Nederland.

De M100 is een initiatief van Marketing Report, dat op deze manier aandacht wilt vragen voor de meest invloedrijke merken van Nederland. Merken die naast een enorme zichtbaarheid ook effectief invloed uitoefenen op de beoogde doelgroepen. Merken die effectieve campagnes voeren, bij voorkeur op consistente wijze.

Wat is de Merken100?

Niet de populariteit, maar de invloed die merken hebben in Nederland. Want consumenten verwachten iets van merken. Steeds meer en meer. Enerzijds een goed product en goede dienst voor een redelijke prijs, maar ook dat merken zich inspannen voor het milieu en de samenleving. En dat merken zich uitspreken voor een inclusieve samenleving.

Hoe komt de lijst tot stand?

Marketing Report lanceert de Merken100 in 2024 voor het eerst. De Merken100 meet de invloed die merken hebben. Ben je als merk relevant? Doe je ertoe, heb je toegevoegde waarde? Ben je als merk innovatief, likeable, sociaal betrokken? Hoeveel investeer je als merk in advertising, met welke kracht en met welk sentiment kom je als merk in de media en wat is het oordeel van consumenten?

In het onderzoek worden vier verschillende aspecten meegenomen, namelijk:

  1. Advertentie bestedingen (Nielsen)
  2. Kracht waarin merken in de media verschijnen (Media Info Groep)
  3. Zichtbaarheid op social media (Coostoo)
  4. Perceptie vanuit de consument (Markteffect)

Markteffect heeft een uitgebreid onderzoek uitgevoerd onder de longlist (250 merken), waarin 10 stellingen zijn voorgelegd per merk. Deze stellingen hebben betrekking op uitstraling, kracht, bijdrage aan de maatschappij en innovatie. Gemiddeld zijn de merken met 100 respondenten per merk beoordeeld, waardoor er een gigantische bak aan informatie ontstaan is.

De volgende stellingen zijn meegenomen in het onderzoek:

Uitstraling

  • Ik heb een positief gevoel bij dit merk
  • Dit is een geloofwaardig merk

Kracht

  • Dit is een sterk merk, dat dingen voor elkaar krijgt
  • Dit merk staat voor producten of diensten van hoge kwaliteit

Bijdrage aan de maatschappij

  • Dit toont zich een maatschappelijk betrokken merk
  • Dit is een duurzaam merk
  • Dit merk draagt bij aan een betere wereld
  • Durft zich uit te spreken over maatschappelijke kwesties

Innovatie

  • Is een innovatief merk, maakt nieuwe producten of diensten die succesvol zijn
  • Is een merk dat vooroploopt ten opzichte van de concurrentie

Markteffect is trots dat zij het onderzoek heeft uitgevoerd voor de M100 en feliciteert IKEA met hun eerste plek!

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Markteffect op de NIMA Marketing Day - 'Communiceer de juiste boodschap op het juiste moment'

Sportsponsoring en ethiek: Het gaat écht samen

Fairphone en Abovo Media willen samen de telefoniebranche duurzamer maken

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant