Nederlanders houden van Nederland als vakantieland

De zomervakantie is weer voorbij en de scholen zijn begonnen. Terwijl de herinneringen aan de kletsnatte festivals en de hete avondvierdaagse nog vers in het geheugen zitten, mogen de heerlijke zomeravonden en gezellige momenten niet vergeten worden. Ondanks het wisselvallige weer hebben Nederlanders volop genoten van hun zomervakantie. Marktonderzoeksbureau Markteffect onderzocht waar én hoe Nederlanders deze zomer hebben doorgebracht.

In Nederland is het steeds gebruikelijker om de vakantie in eigen land door te brengen. Maar liefst 34% van de Nederlanders die dit jaar in Nederland op vakantie is geweest, kiest altijd voor een vakantie in eigen land. Voor een groep speelt het financiële aspect een hierbij belangrijke rol. Een op de vijf Nederlanders die dit jaar in eigen land vakantie vierden (21%), geeft aan dat deze keuze gemaakt is omdat het goedkoper is.

Daarnaast is het onbetrouwbare Nederlandse weer een factor die invloed heeft gehad op de vakantiekeuze. Onder de Nederlanders die hun vakantie dit jaar in het buitenland hebben doorgebracht, liet 27% zich beïnvloeden door de weersomstandigheden in Nederland. Voor 14% van degene die in het buitenland op vakantie is geweest, gaven aan dat zij in Nederland op vakantie zouden zijn gegaan als het weer niet zo had tegen gezeten.

Waar gaan we heen in de zomer?

De top 10 vakantielanden onder Nederlanders biedt een mix van nabijgelegen bestemmingen en zonnige oorden. Nederland staat op nummer één, gevolgd door:

  1. Nederland (15%)
  2. Spanje (10%)
  3. Frankrijk (10)
  4. Italië (7%)
  5. Griekenland (6%)
  6. Duitsland (5%)
  7. Oostenrijk (4%)
  8. Turkije (3%)
  9. Portugal (2%)
  10. Engeland (2%)

Wat doen we in de zomer?

Uit het onderzoek blijkt dat 67% van de Nederlanders kiest voor bewegingsactiviteiten  (fietsen, wandelen, surfen, zwemmen, kanoën, etc.) in de zomer. Dit wordt gevolgd door dagjes uit, waarvoor 62% van de Nederlanders kiest. Op vakantie naar het buitenland is populair bij 52%, evenals barbecueën en picknicken (ook 52%). Naar het strand gaan staat op de vijfde plaats met 44%.

Onderzoeksverantwoording

Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect in augustus 2024 onder een representatieve steekproef van 1.043 Nederlandse respondenten.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Markteffect breidt fors uit met elf nieuwe medewerkers

De Sportpeiling: leiden fantasy sports games tot meer binding met een sport

Techonomy sluit zich aan bij The Relevance Group

43% van Nederland steekt de barbecue alleen aan voor speciale gelegenheden

<p>Hans <span>de Jong</span></p>

Hans de Jong

Client Consultant