Afgelopen zomer heeft meer dan de helft van de Nederlanders (52%) gebarbecued. Uit dit onderzoek blijkt dat de barbecue niet zo maar uit de schuur wordt gehaald. Door 43% van de Nederlanders wordt de barbecue alleen aangestoken bij speciale gelegenheden met anderen, en niet als gewone avondmaaltijd thuis. Daarnaast barbecuet 18% van de Nederlanders alleen in het weekend.
Het beste barbecue assortiment
Op basis van dit onderzoek blijkt dat 26% van de Nederlanders Albert Heijn kiest als supermarkt met het beste barbecue assortiment. Gevolgd door:
- Albert Heijn (26%)
- Jumbo (14%)
- Lidl (7%)
- Plus (3%)
- Dirk (2%)
Naast een bezoek aan de supermarkt, is ook de keurslager populair voor het halen van barbecuevlees. Zo haalt een op de drie Nederlanders (33%) het liefst hun vlees voor de BBQ bij de keurslager. De keurslager is populairder onder jongeren tot 35 jaar (39%), dan onder 55-plussers (28%).
Kortingsacties op het barbecue assortiment hebben invloed op de plannen om te gaan barbecueën. Vooral jongeren lijken gevoelig voor dergelijke bonusaanbiedingen. Zo geeft bijna twee op de vier Nederlanders jonger dan 35 jaar (38%) aan eerder geneigd te zijn om te barbecueën als de artikelen in de actie zijn. Terwijl dit onder de 55-plussers voor slechts 15% geldt.
Houtskool barbecue meest populair
Een kwart van de Nederlanders (25%) geeft aan nooit de barbecue aan te steken in hun eigen achtertuin of op hun eigen balkon. Dit cijfer stijgt nog meer bij de 55-plussers, waar maar liefst 35% zegt nooit thuis te barbecueën.
Voor de Nederlanders die wel thuis barbecueën, blijken de voorkeuren wat betreft barbecueapparatuur vrij duidelijk. Maar liefst 33% van de Nederlanders zweert bij de klassieke houtskoolbarbecue. Elektrische barbecues volgen met 14%, terwijl 12% kiest voor gasbarbecues. Slechts 3% van de Nederlanders heeft geen eigen barbecue en huurt deze.
Barbecueën in de kou
Ondanks dat de temperaturen gaan dalen, verdwijnen de barbecues nog niet in de schuur. Uit onderzoek blijkt dat 14% van de Nederlanders ook in de winter graag de barbecue aansteekt. Onder Nederlanders jonger dan 35 jaar loopt dit percentage zelfs op tot 20%. Ruim een op de vier Nederlanders (28%) laat zich niet tegenhouden door een beetje regen en laat de barbecue gewoon doorgaan.
Onderzoeksverantwoording
Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect in augustus 2024 onder een representatieve steekproef van 1.043 Nederlandse respondenten.
Naar het overzicht