De VAR populair onder voetbalfans

19 oktober 2018

Uit onderzoek van onderzoeksbureau Markteffect blijkt dat een ruime meerderheid van de Nederlandse voetbalvolgers te spreken is over de VAR (Video Assistant Referee). In totaal geeft 65% van de voetbalvolgers aan een (zeer) positief gevoel te hebben over de VAR, die sinds dit voetbalseizoen ook in de Nederlandse Eredivisie is geïntroduceerd.

Voetbal wordt duidelijker en eerlijker

Uit onderzoek van onderzoeksbureau Markteffect blijkt dat een ruime meerderheid van de Nederlandse voetbalvolgers te spreken is over de VAR (Video Assistant Referee). In totaal geeft 65% van de voetbalvolgers aan een (zeer) positief gevoel te hebben over de VAR, die sinds dit voetbalseizoen ook in de Nederlandse Eredivisie is geïntroduceerd.

Slechts 9% is negatief over de VAR

Iets meer dan een kwart van de Eredivisievolgers (27%) laat zich neutraal uit over de VAR. Deze groep ziet over het algemeen nog evenveel voor- als nadelen en geeft met name aan er nog aan te moeten wennen. Het aandeel tegenstanders van de VAR is beperkt; slechts 9% laat zich (zeer) negatief uit over de VAR. De tegenstanders zijn met name van mening dat ondanks de VAR er nog steeds onterechte beslissingen genomen worden en er alsnog onduidelijkheid in het spel is. Daarnaast heerst onder de tegenstanders het sentiment dat de komst van de VAR het voetbalspel kapot maakt.

Ondanks dat de VAR vooralsnog geen einde heeft gemaakt aan alles discussies rondom de beslissingen van de scheidsrechter, wordt de meerwaarde van de videoscheidsrechter onder de volgers opgepikt en is het voor de sceptici vooral ook nog een kwestie van wennen.

Het onderzoek werd in oktober uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect onder bijna 700 respondenten.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

De maatschappelijke magie zit 'm in kleine dingen

Van live naar beleven: de transformatie van sport in media

Onderzoek naar de sociale waarde van PSV Eindhoven in de regio

Invloed van sport op de maatschappij tijdens het Sponsorreport Jaarcongres