Bijna de helft van de Nederlanders eet het liefst zo min mogelijk bewerkt voedsel

Maar liefst 47 procent van de volwassen Nederlanders vermijdt zoveel mogelijk bewerkt voedsel. Dit blijkt uit de Vleesvervangers Monitor van het marktonderzoeksbureau Markteffect, een periodiek onderzoek onder 2.082 volwassen Nederlanders. Experts geven aan dat ook de samenstelling en ingrediënten van voeding belangrijk zijn voor de gezondheid van een product.

Bijna de helft van de ondervraagden (46 procent) geeft aan te willen weten hoe hun voeding geproduceerd wordt. “Er ontstaan vaak misvattingen rond de term 'ultra processed foods' en het gebruik van de NOVA-schaal om het bewerkingsniveau vast te stellen,” zegt Guido Camps, onderzoeker en voedingswetenschapper van de Wageningen Universiteit. “Deze schaal categoriseert bijvoorbeeld hele uiteenlopende producten zoals volkorenbrood uit de supermarkt, soep, snoep, pizza en vleesvervangers allemaal als categorie 4 ‘hoog bewerkt’. Dit betekent echter niet automatisch dat deze voedingsmiddelen allemaal even gezond of ongezond zijn; sommige ervan, zoals volkorenproducten, passen prima in een gezond dieet en worden ook aanbevolen door het Voedingscentrum. Het is dus ook best moeilijk om alle ‘hoog bewerkte’ producten te vermijden in de supermarkt. Daarnaast geldt dat zelfgemaakte gerechten van onbewerkte producten, denk aan appeltaart, niet per definitie gezonder zijn. Het is dus van belang om te letten op de ingrediënten en samenstelling en niet alleen bewerkingsniveau.”

Duurzame eetgewoontes

Ook de klimaat of milieu impact van de producten, heeft invloed op de eetkeuzes die mensen maken. Zo geeft 43 procent aan een voorkeur te geven aan duurzame producten. Dat zien zij ook terug in hun omgeving, zo geeft ruim vier op de tien van de ondervraagden aan dat zij hun omgeving vaker vegetarisch zien eten. Opvallend is echter dat slechts 41 procent denkt dat plantaardige voeding beter is voor het milieu. Corné van Dooren, adviseur duurzame voedingsconsumptie bij WWF-NL, licht toe: “Het is overduidelijk aangetoond dat minder dierlijk en meer plantaardig eten beter is voor de natuur en het klimaat. WWF heeft uitgerekend hoe een menu binnen de ecologische grenzen van onze aarde eruit zou zien. Daarin is nog beperkt ruimte voor vlees en kaas, en veel meer plek voor peulvruchten, noten en andere vleesvervangers. Meer plantaardig eten betekent dat we minder land nodig hebben om voedsel te verbouwen en minder biodiversiteitsverlies. Dat is beter voor onszelf en onze natuur.”

Vergelijking

Toch geeft 61 procent aan vlees te zien als een essentieel onderdeel van hun voeding, vanwege de voedingswaarde. Ook prijs is een reden om trouw te blijven aan dierlijke producten, zo geeft ruim de helft van de Nederlanders aan vleesvervangers te duur te vinden in vergelijking met vlees. Camps: “De gezondheid van vleesvervangers en vlees is een complex onderwerp, waar veel verschillende benaderingen voor zijn. Het hangt af van samenstelling en ingrediënten. Sommige vleesvervangers hebben bijvoorbeeld veel zout en verzadigde vetten, terwijl rood en bewerkt vlees vaak weer ongezonder is dan gevogelte of vis De ene vleesvervanger is de andere niet en voor vlees geldt eigenlijk hetzelfde. Je kunt dus niet in het algemeen iets zeggen over vlees versus vleesvervangers, maar je moet specifiek naar het product en de ingrediënten kijken.”

Over Markteffect

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden waaronder retail & FMCG. Enkele voorbeelden van onderzoeken die Markteffect uitvoert zijn: brand trackers, doelgroeponderzoeken, campagne effectmetingen, concepttest, prijsonderzoek en naamsbekendheidonderzoeken.

Markteffect is onderdeel van The Relevance Group. The Relevance Group bestaat uit meerdere internationale bureaus met elk eigen specialisaties op het gebied van marktonderzoek, data science, marketing technology en AI. Meerdere bureaus die uit hetzelfde hout gesneden zijn, hetzelfde DNA hebben en ook hetzelfde doel nastreven: inhoudelijk het allerbeste product leveren.

Bekijk hier de whitepaper!

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

De helft van de Nederlanders bestelt bij websites als Temu, Shein en AliExpress

Data als kompas: hoe marktonderzoek je richting geeft

Markteffect sleept haar 11e FD Gazellen Award binnen!

<p>Patrick <span>Evers</span></p>

Patrick Evers

Client Consultant