Swiss Sense en Markteffect: Van gevoel naar werkelijkheid

30 oktober 2018

Productielocaties over de hele wereld, 1.300 mensen in dienst, 53 vrachtwagens, honderd eigen winkels en marktleider op het gebied van boxspringmatrassen: een sterke positie die het Udense Swiss Sense graag uitbouwt. “Dit doen we niet alleen op gevoel. Dit wordt met behulp van marktonderzoek onderbouwd”, zegt de CEO van Swiss Sense, Martin Diks.

Er zijn maar weinig bedrijven die de hele keten, van grondstof tot thuisbezorgd eindproduct, in eigen hand hebben.“Voor ons is dit een bewuste keuze. Als we het zelf doen, kunnen we het pas echt goed doen voor onze klanten en kunnen we een mooie en eerlijke prijs-/kwaliteitverhouding bieden”, zegt Martin Diks, de vierde generatie van de beddenmakersfamilie die dit jaar honderd jaar actief is op het gebied van slaapcomfort. 

Datagestuurd

Als je alles in eigen beheer hebt, is het belangrijk om zelfkritisch te blijven. Is je imago nog wel dat wat je wilt uitstralen? Is het een goed idee om een nieuwe markt aan te boren? Bestaat die markt eigenlijk wel en wat zoekt de consument precies? Om dit alles te onderzoeken, werkt Swiss Sense intensief samen met full-service marktonderzoeksbureau Markteffect. “Wij luisteren altijd eerst naar onze klanten en zijn een datagestuurde onderneming. Markteffect levert de data die wij zoeken op basis van uitgebreid marktonderzoek en na interne evaluatie zetten wij deze om tot actiepunten”, aldus Diks.

Als voorbeeld noemt hij de recente plannen om naast boxsprings ook matrassen in het assortiment op te nemen. De koper van een matras blijkt volgens Diks een totaal andere klant te zijn dan de consument die Swiss Sense ondertussen al tien jaar kent. Dit is vaak een meer emotioneel ingestelde klant, voor wie het belangrijk is hoe iets er uitziet, maar die compromisloos is op slaapcomfort. De matraskoper heeft, zo blijkt uit onderzoek van Markteffect, vaak hele andere overwegingen: hij zoekt een nieuw matras om bijvoorbeeld iets te doen aan fysieke klachten. “Deze uitkomst is erg interessant. We hadden wel het idee dat het anders zou zijn, maar onderbouwing door onderzoek is prettig”, zegt de CEO.

Buitenlandse markten

Het bedrijf is buiten Nederland actief in België, Duitsland en Oostenrijk, met respectievelijk acht, 34 en twee winkels. Om uit te breiden in Duitsland en Oostenrijk vroeg de Udense onderneming aan Markeffect om onderzoek te doen. Door uitgebreid vooronderzoek via klantenpanels heeft Markteffect aangetoond dat er in beide landen absoluut markt is voor boxsprings.  “Markteffect is die uitkomsten nu aan het kwantificeren in een groter vervolgonderzoek, waarvan we de uitkomsten nog ontvangen”, zegt Diks.‘’Hiermee kunnen we opnieuw de waarde van goed en diepgaand onderzoek voor Swiss Sense aantonen.’’

Dit artikel werd geplaatst op 30 oktober 2018 in De Ondernemer en in de papieren versie van dertien regionale kranten.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Black Friday 2023: Mannen beter voorbereid en meer geld gespaard dan vrouwen

Helft retailorganisaties vindt wettelijke verplichtingen rondom duurzaamheid onnodig

Trends in on- en offline winkelervaringen

Zo groeide My Jewellery uit tot een toonaangevend merk