Purpose en influencers maken het verschil in de communicatie

27 maart 2019

In toenemende mate maken purpose-marketing en infuencer-marketing het verschil in communicatiestrategieën. 42 procent van de marketing- en communicatieprofessionals verwacht purpose-marketing binnen drie jaar in te zetten, tegenover een derde die purpose-marketing op dit moment al inzet. Ook van influencer-marketing wordt veel verwacht. 37 procent van de professionals verwacht hier de komende drie jaar mee aan de slag te gaan, tegenover 30 procent die nu al gebruikmaakt van de koningen en koninginnen op social media.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 445 Nederlandse marketing- en communicatieprofessionals, uitgevoerd door PR- en communicatiebureau Marcommit in samenwerking met marktonderzoeksbureau Markteffect. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Aan kop – Onderzoek 2019: de marketing- en communicatietrends van de toekomst’.

Aandachtcreatie bij de doelgroep

De marketing- en communicatieprofessional van nu is dagelijks bezig met het creëren van kansen om de eigen organisatie onder de aandacht te brengen van de doelgroep. Influencer-marketing, blogs, interviews, purpose-marketing en zelfs fake news, er is een divers pallet aan middelen beschikbaar. Elk optreden heeft weer een nieuwe insteek nodig. Wie zichzelf opnieuw uitvindt, borgt de continuïteit van organisatie het beste.

Evolutie van de communicatie

In het onderzoek is het speelveld van de Nederlandse marketing- en communicatieprofessional uitgebreid onder de loep genomen. Hoe ziet de evolutie van de marketing- en communicatieprofessional eruit? Welke middelen maken nu de dienst uit en welke trends zijn geen eendagsvliegen? Met een blik op de huidige ontwikkelingen én op de toekomst geeft het onderzoek een zo compleet mogelijk inzicht in de wereld van de marketing- en communicatieprofessional van nu. Welke route wordt gekozen?

Live video wint aan populariteit

Naast de enorme groeipotentie van influencer-marketing en purpose-marketing valt op dat live video al een stevige plek heeft verworven in communicatiestrategieën. 40 procent van de communicatieprofessionals maakt hier nu al gebruik van. Verwacht wordt dat live video de komende drie jaar met 31 procent toeneemt. De vlog, het broertje van live video, groeit veel minder hard. Ruim de helft van de respondenten zegt dat vloggen geen onderdeel is van hun communicatiestrategie en dat ze ook niet van plan zijn om het in te zetten. Hetzelfde geldt voor storytelling. Slechts een kwart van de professionals (23%) gebruikt de techniek in de communicatiestrategie, terwijl 43 procent aangeeft het niet in te zetten.

Marketingtrends en de verwachte inzetbaarheid van deze trends in communicatiestrategieën, bron: Marcommit

Inzet influencers en purpose

“Video is hot”, stelt Roy Roelofs, mede-eigenaar van Marcommit. “In 2019 verwacht ik dan ook dat bedrijven nog meer op videocontent inzetten dan dat ze al deden. Dat purpose-marketing ook flink aan populariteit wint, verbaast me niks. Bedrijven zoeken naar manieren om zichzelf te differentiëren en weten dat zeker de jongere doelgroepen het belangrijk vinden om te weten waar een organisatie voor staat. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is daar ook een onderdeel van. Kijk dus niet gek op als je de komende tijd met purposeoverspoeld wordt.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Marcommit.

Dit artikel werd op 27 maart gepubliceerd op de website van Customertalk.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

De maatschappelijke magie zit 'm in kleine dingen

Van live naar beleven: de transformatie van sport in media

3,3 miljoen Nederlanders bezochten een muziekfestival!

De onderzoeksmarkt is aan het veranderen