Nederland loopt nog niet warm voor Singles Day

6 november 2019

Volgende week (11 november) is het weer Singles Day. De van oorsprong Chinese traditie verspreidt zich de laatste jaren als een olievlek en ook in Nederland vieren steeds meer winkels het vrijgezelle bestaan met grote kortingen en leuke aanbiedingen. Nederland loopt echter nog niet warm voor Singles Day, zo blijkt uit een representatief onderzoek dat onderzoeksbureau Markteffect uitvoerde in opdracht van herenmodeketen Only for Men.

Singles Day is vergelijkbaar met Black Friday – de vrijdag na Thanksgiving waarop vrijwel alle winkels strooien met gigantische kortingen. Echter is Black Friday (80%) een veel bekender begrip in Nederland dan Singles Day (14%). Van de Nederlanders die bekend zijn met Singles Day, geeft 70% aan hier (nog) niet mee bezig te zijn. Dat Singles Day (nog) niet leeft onder de Nederlanders, blijkt ook uit het feit dat in totaal slechts 2% zegt zijn/ haar aankopen uit te stellen, om deze vervolgens tijdens Singles Day te kopen. Het beeld van Singles Day is desondanks wel positief: bij 64% van de Nederlanders die bekend zijn met Singles Day, roept dit een (licht) positief beeld op.

Hoewel maar een kleine groep daadwerkelijk aankopen uitstelt, geeft één op de drie Nederlanders die bekend zijn met Singles Day (31%) aan wél van plan te zijn om te gaan shoppen tijdens Singles Day. Gemiddeld verwacht men €74,- uit te geven. Dit bedrag wordt voornamelijk besteed aan computers & elektronica of mode, schoenen & sieraden.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

De helft van de Nederlanders bestelt bij websites als Temu, Shein en AliExpress

Slechts 4% van de Nederlandse consumenten let altijd op duurzame opties bij kleding, accessoires of schoenen

Kritische blik op mode: Prijs en comfort leidend voor de Nederlandse consument

Hybride folderlezers blijft groeien met een stijging van 256%