Inzicht in de effectiviteit van reclamefolders door middel van een folderonderzoek

De reclamefolders informeren consumenten over aanbiedingen, prikkelen hen om actie te ondernemen en zijn vaak bepalend voor het samenstellen van het boodschappenlijstje. Maar hoe effectief zijn jouw folders? Gaan consumenten naar de winkel? En doen ze een aankoop? Met onze jarenlange ervaring biedt ons folderonderzoek een diepgaand en doorlopend inzicht in de impact van je folders op consumentengedrag en winkeltraffic.

Nederlanders zijn dol op reclamefolders. De cijfers uit Het Markteffect Grote Folderonderzoek 2024 spreken voor zich: 87% van de lezers komt in actie naar aanleiding van de folder en bij maar liefst 51% van de lezers bepaalt de folder voor een groot deel het boodschappenlijstje. Dit laat zien hoe groot de invloed is van folders op het koopgedrag van consumenten.

kwaliteit

Inzicht in de kwaliteit van de bezorgservice

winkel

Een duidelijk beeld of klanten de winkel hebben bezocht én een aankoop hebben gedaan

rapportage-1-1

Informatie over het effect op merkbekendheid en imago

doelgroep

Gedetailleerd inzicht in het koopgedrag van jouw doelgroep

Hoe wordt een folderonderzoek uitgevoerd?

Het folderonderzoek vindt plaats op twee cruciale meetmomenten. Allereerst onderzoeken we of de consumenten van plan zijn om op basis van de folder een winkel te bezoeken of een product aan te schaffen. Een week later onderzoeken wij of deze intentie daadwerkelijk heeft geleid tot winkeltraffic en aankopen. Zo krijg je een volledig beeld van zowel de intentie als de uiteindelijke conversie.

Het folderonderzoek wordt doorgaans uitgevoerd via kwantitatief onderzoek, waarbij we gebruik maken van online vragenlijsten. In sommige gevallen kan kwalitatief onderzoek worden ingezet om dieper inzicht te krijgen in de motivaties en beleving van consumenten.

Uiteraard is het ook mogelijk om te kiezen voor een combinatie van kwantitatief en kwalitatief onderzoek. Door beide methoden te combineren, krijg je een dieper inzicht in de meningen en behoeftes van je doelgroep. Kwantitatief onderzoek biedt harde data, terwijl kwalitatief onderzoek context biedt.

Customer Journey

Hoe ziet het koopgedrag van jouw doelgroep eruit?

Bezorgkwaliteit

Hoe goed wordt de folder bezorgd en bereikt deze de juiste ontvangers?

Aankoopgedrag 

Heeft de folder invloed op het winkelbezoek en de uiteindelijke aankoopbeslissing?

Merkbekendheid & imago

In hoeverre versterkt de folder jouw merkbekendheid en jouw imago?

Hoe maakt Markteffect een folderonderzoek uniek?

Wij voeren al jaren folderonderzoek uit. Hierdoor weten wij precies welke vragen gesteld moeten worden om waardevolle inzichten te bieden – en welke niet – zodat je maximaal resultaat haalt uit je onderzoek.

Daarnaast hebben wij directe toegang tot hoogwaardige panels. Hierdoor kunnen wij de bezorgkwaliteit nauwkeurig meten, een representatieve steekproef samenstellen en gericht inspelen op jouw specifieke vragen.

Wat je onderzoeksvraag ook is, wij kunnen je erbij helpen. Wij doen niet aan ‘jij vraagt, wij draaien’, maar wij willen jouw onderzoeksvraag eerst écht begrijpen voordat we aan de slag gaan. Door goed naar je te luisteren, jouw vraag te analyseren en dan pas te adviseren zorgen wij voor relevantie. Dat is namelijk waar het écht om gaat. Met meer dan 30 jaar ervaring kennen we de markt door en door. Dit helpt ons om te begrijpen wat je van ons vraagt. Hierdoor brengen we graag gepast advies voor je uit. Wij gebruiken hiervoor een beproefde aanpak, waarbij samenwerking met onze opdrachtgevers centraal staat.

Wat levert een folderonderzoek op?

Een folderonderzoek levert waardevolle inzichten die je helpen de effectiviteit van je reclamefolders te begrijpen en te optimaliseren. Het geeft je concreet inzicht in de bezorgkwaliteit, het effect op winkelbezoeken en aankopen en de impact op jouw merkbekendheid en imago.

Daarnaast biedt het een gedetailleerd beeld van het koopgedrag van je doelgroep, zodat je kunt zien in hoeverre je folders invloed hebben op de consumentenbeslissingen. Met deze gegevens kun je je marketinginspanningen beter afstemmen, campagnes optimaliseren en de algehele strategie verbeteren om zo de conversie te verhogen.

Hier vind je enkele relevante pagina's:

Retail

De retail is onderhevig aan vele veranderingen. Het begrijpen van consumentengedrag is essentieel om vooruit te kunnen regeren. De transitie naar online winkelen, het mid…

Meer info

Campagne effectmeting

Hoe effectief zijn uw (marketing) campagnes? Als u te maken heeft met marketing- en communicatiebudgetten zal u zichzelf ongetwijfeld af en toe afvragen wat de optimale…

Meer info

Doelgroeponderzoek

Wie is uw doelgroep en wat zijn hun drijfveren? Een doelgroeponderzoek is onmisbaar wanneer u een nieuwe dienst of een nieuw product op de markt wil gaan zetten. Op welk…

Meer info

Doelgroeppanels

Om online onderzoek optimaal te kunnen gebruiken, is het belangrijk om uw doelgroep goed te kunnen bereiken. Markteffect gebruikt hiervoor consumentenpanels, jongerenpane…

Meer info

Kennisbank

Marktonderzoek komt voor in veel werkvelden en het is makkelijk verdwaald te raken in de jargon. Bent u een term tegengekomen die u niet kent? Bekijk hier in detail wat h…

Meer info

Concepttest

Er is een concept ontwikkeld en de doelgroep is gedefinieerd, maar hoeveel mensen zullen daadwerkelijk gebruik maken van uw product of dienst? De intentie om een product …

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe een folderonderzoek in de praktijk uitgevoerd kan worden en wat het je onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor je uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat je sommige vraagstukken herkent, omdat je deze bijvoorbeeld binnen jouw eigen organisatie ook bent tegengekomen. 

Doelgroeponderzoek voor Only for Men

Naamsbekendheid- en doelgroeponderzoek:
Boels Rental

Merkoverweging van Birra Moretti verdubbeld door sponsoring in podcast

Positioneringsonderzoek voor Oil & Vinegar

Veelgestelde vragen

Wat is een folderonderzoek?

Een folderonderzoek levert waardevolle inzichten die je helpen de effectiviteit van je reclamefolders te begrijpen en te optimaliseren. Het geeft je concreet inzicht in de bezorgkwaliteit, het effect op winkelbezoeken en aankopen en de impact op jouw merkbekendheid en imago.

Wat levert een folderonderzoek op?

Een folderonderzoek levert waardevolle inzichten die je helpen de effectiviteit van je reclamefolders te begrijpen en te optimaliseren. Het geeft je concreet inzicht in de bezorgkwaliteit, het effect op winkelbezoeken en aankopen en de impact op jouw merkbekendheid en imago.

Daarnaast biedt het een gedetailleerd beeld van het koopgedrag van je doelgroep, zodat je kunt zien in hoeverre je folders invloed hebben op de consumentenbeslissingen. Met deze gegevens kun je je marketinginspanningen beter afstemmen, campagnes optimaliseren en de algehele strategie verbeteren om zo de conversie te verhogen.

Hoe wordt een folderonderzoek uitgevoerd?

Het folderonderzoek vindt plaats op twee cruciale meetmomenten. Allereerst onderzoeken we of de consumenten van plan zijn om op basis van de folder een winkel te bezoeken of een product aan te schaffen. Een week later onderzoeken wij of deze intentie daadwerkelijk heeft geleid tot winkeltraffic en aankopen. Zo krijg je een volledig beeld van zowel de intentie als de uiteindelijke conversie.

Het folderonderzoek wordt doorgaans uitgevoerd via kwantitatief onderzoek, waarbij we gebruik maken van online vragenlijsten. In sommige gevallen kan kwalitatief onderzoek worden ingezet om dieper inzicht te krijgen in de motivaties en beleving van consumenten.

Uiteraard is het ook mogelijk om te kiezen voor een combinatie van kwantitatief en kwalitatief onderzoek. Door beide methoden te combineren, krijg je een breder en dieper inzicht in de meningen en behoeftes van je doelgroep. Kwantitatief onderzoek biedt harde data, terwijl kwalitatief onderzoek context biedt.

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij je vraag, maar ook bij je bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar jij op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

Wie is Markteffect?

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden. Ons onderzoeksteam bestaat uit 65 onderzoeksspecialisten. Daarnaast beschikken we over een eigen veldwerkteam, dat bestaat uit ruim 80 medewerkers met verschillende nationaliteiten.

Lees hier meer

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant