De Markteffect Corona Barometer
De Corona Barometer bevat inmiddels vier metingen. Er is gekozen voor een barometer, zodat er over tijd gemeten kan worden en er dus gekeken kan worden naar de ontwikkelingen gedurende de coronacrisis langer in ons land is. Zo is in de derde en vierde meting duidelijk te zien dat de grootste schrik er stilletjes aan vanaf gaat, maar dat het virus wel een grote impact heeft op de levens van mensen.
De algemene resultaten lijken stabiel te blijven tijdens de derde en vierde meting. In de vierde meting blijken dan ook geen grote veranderingen meer in het algemene gedrag wat de consument vertoont. Dat de schrik er vanaf gaat is te merken aan het feit dat Nederlanders zich minder zorgen maken over zijn of haar eigen gezondheid en die van familie en vrienden.
Ook is te zien dat de uitgaven zich weer steeds meer beginnen te bewegen naar het ‘normale’ uitgavepatroon wat men vóór de crisis had. Het percentage respondenten dat aangeeft minder uit te geven dan normaal, daalt dan ook. Daarnaast worden de maatregelen vanuit de overheid minder als reden gegeven om géén fysieke winkels te bezoeken en is het duidelijk dat men steeds meer de fysieke winkels durft te bezoeken.
Het onderzoek
De invloed van corona op het consumentengedrag is voor een elftal branches individueel onderzocht. Zo is er gekeken naar:
- Keukens & Sanitair
- Wonen
- Slapen
- Consumenten Elektronica
- FMCG & Retail
- Automotive
- Financiële producten
- Leisure
- Reizen & Vakanties
- Loterijen
- Kleding
Als we kijken naar de branche specifieke resultaten, lijken consumenten licht te zien aan het einde van de coronavirus-tunnel. Waar in de derde meting te zien was dat het vakantiegeld minder aan vakanties werd uitgegeven, en meer aan andere dingen, is in de vierde meting te zien dat meer consumenten ondertussen een vakantie hebben geboekt. Het aantal Nederlandse consumenten dat aangeeft in eigen land en binnen Europa op vakantie te gaan, is dan ook gestegen ten opzichte van de derde meting (+11% en +7%).
Opvallend is dat de dierentuin steeds populairder wordt als activiteit die wordt ondernomen nadat de regels versoepeld zijn. Er is dan ook een stijging te herkennen in iedere meting. Ook is gevraagd naar wat men belangrijk vindt wanneer men overweegt een activiteit te ondernemen. Daarbij worden nog steeds betaalbaarheid, hygiëne, veiligheid en rust als belangrijkste elementen aangemerkt. Echter zit in de aspecten hygiëne en veiligheid wel een dalende trend, waar bij het aspect rust een lichte stijgende trend te zien is.
De resultaten
Bent u benieuwd naar de ontwikkelingen in uw specifieke branche en/of op algemeen niveau? Of staat uw branche nog niet op de lijst met onderzochte branches? Laat het ons dan weten! Markteffect vindt het namelijk belangrijk er zorg voor te dragen dat de beste en meest relevante inzichten beschikbaar zijn voor u.