Inzicht in de verschillende segmenten binnen jouw doelgroep door middel van segmentatie onderzoek

Wanneer je jouw merk, product of dienst écht goed wilt laten aansluiten op je doelgroep, is het cruciaal om te weten wie die doelgroep precies is. Binnen een brede doelgroep schuilen vaak meerdere segmenten met elk hun eigen wensen, gedrag en motivaties. Met segmentatie onderzoek brengen we deze verschillen haarscherp in beeld.

Wanneer je jouw merk, product of dienst écht goed wilt laten aansluiten op je doelgroep, is het cruciaal om te weten wie die doelgroep precies is. Binnen een brede doelgroep schuilen vaak meerdere segmenten met elk hun eigen wensen, gedrag en motivaties. Met segmentatie onderzoek brengen we deze verschillen haarscherp in beeld.

laptop-analytics

Veel maatwerkmogelijkheden in zowel vragenlijst als rapportage

doelgroep-in-kaart

Inzicht in de verschillende segmenten binnen jouw doelgroep

medewerkers-communicatie

Concreet inzicht in de wensen en motivaties van segmenten binnen de doelgroep

Hoe wordt een segmentatie onderzoek uitgevoerd?

Segmentatie onderzoek kan op verschillende manieren worden uitgevoerd. Zo kan door middel van (online) kwantitatief onderzoek inzicht worden gegeven of er verschillende segmenten te onderscheiden zijn. Door middel van kwantitatief onderzoek kunnen deze doelgroepen blootgelegd worden en kan bovendien per doelgroep gedetailleerd inzicht worden gegeven in het gedrag en de aspecten die een belangrijke rol spelen.

Een andere manier om doelgroeponderzoek uit te voeren, is door middel van kwalitatief onderzoek, bijvoorbeeld in de vorm van diepte interviews of een Online Community. Soms is dit een aanvulling op het eerder benoemde kwantitatieve onderzoek, omdat op deze manier de diepgang en de dialoog met de doelgroep kan worden aangegaan. Anderzijds is het soms juist een voorbereiding voor het kwantitatieve onderzoek, omdat hiermee wensen, behoeften, drivers & barriers boven tafel worden gebracht. Aan de hand van de resultaten kunnen onder andere persona’s worden opgesteld.

We beschikken over een omvangrijk consumentenpanel (B2C) en over een groot panel met deelnemers uit het bedrijfsleven (B2B). We denken graag met je mee over de mogelijkheden.

Relevantie

Welk segment binnen jouw doelgroep is het meest relevant?

Customer journey

Hoe verschilt het oriëntatie- en koopproces per segment?

Prijs

Welke segmenten zijn prijsgevoelig en welke juist niet?

Drivers & barriers

Wat zijn per segment de belangrijkste drivers & barriers om voor jouw product of merk te kiezen?

Hoe maakt Markteffect een segmentatie onderzoek uniek?

Door goed naar je te luisteren, jouw vraag te analyseren en dan pas te adviseren zorgen wij voor relevantie. Dat is namelijk waar het écht om gaat. Met meer dan 30 jaar ervaring kennen we de markt door en door. Dit helpt ons om te begrijpen wat je van ons vraagt. Hierdoor brengen we graag gepast advies voor je uit. Wij gebruiken hiervoor een beproefde aanpak, waarbij samenwerking met onze opdrachtgevers centraal staat.

Wat levert een segmentatie onderzoek op?

Een segmentatie onderzoek geeft je inzicht in de verschillende groepen binnen jouw doelgroep. Waar je doelgroep in eerste instantie misschien als één geheel lijkt, laat onderzoek vaak zien dat deze bestaat uit meerdere segmenten met elk hun eigen behoeften, drijfveren en gedragingen. Door deze segmenten goed in kaart te brengen, krijg je grip op wie je écht moet aanspreken en hoe je dat het beste kunt doen.

Zo kun je jouw communicatie gerichter inzetten, campagnes effectiever afstemmen en producten of diensten beter laten aansluiten op de wensen van verschillende groepen. Daarnaast vormt een segmentatieonderzoek vaak de basis voor het opstellen van persona’s die binnen de organisatie breed inzetbaar zijn. Geen keuzes meer op onderbuikgevoel, maar op data. Dat maakt je strategie niet alleen sterker, maar ook succesvoller.

Bekijk hier wat Markteffect nog meer voor je kan betekenen:

Naamsbekendheidonderzoek

Inzicht in de bekendheid onder jouw doelgroep? De mate van naamsbekendheid is voor veel organisaties één van de belangrijkste marketing doelstell…

Meer info

Campagne effectmeting

Hoe effectief zijn jouw (marketing) campagnes? Als je te maken hebt met marketing- en communicatiebudgetten kan je je ongetwijfeld af en toe afvragen wat de optimale in…

Meer info

Behoefteonderzoek

Is er interesse in jouw (nieuwe) product of dienst? Behoefteonderzoek is waardevol voor het toetsen van een nieuw product of een nieuwe dienst die je in de markt wi…

Meer info

Doelgroeponderzoek

Wie is jouw doelgroep en wat zijn de drijfveren? Een doelgroeponderzoek is onmisbaar wanneer je een nieuwe dienst of een nieuw product op de markt wil gaan zetten. Op we…

Meer info

Customer journey

Hoe ziet de (huidige) klantreis eruit? In een onderzoek naar de customer journey brengen we de reis in kaart die een prospect of consument aflegt om klant te worden of e…

Meer info

PR-Onderzoek

Een PR-onderzoek is het ideale onderzoek wanneer je relevante media-aandacht en impactvolle PR-inzichten wilt verkrijgen. Bereik de koppen van (online) media met interess…

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe een segmentatie onderzoek in de praktijk werkt en wat het je onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases en voorbeelden van behoefteonderzoeken voor je uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat je sommige vraagstukken herkent, omdat je deze bijvoorbeeld binnen jouw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Doelgroeponderzoek voor Only for Men

Merkoverweging van Birra Moretti verdubbeld door sponsoring in podcast

Inzicht in de doelgroep via het Online Community Onderzoek voor RAAK Gazeuse

Doelgroeponderzoek voor Proefdiervrij

Sander <span>Bosman</span>

Sander Bosman

Client Consultant