Medewerkerstevredenheidsonderzoek: Voigt Travel

Voigt Travel is een reisorganisatie die gespecialiseerd is in het organiseren van reizen naar het Pure Noorden. Met een team van ongeveer 25 specialisten wordt er iedere dag hard gewerkt om de meest unieke reizen samen te stellen. Omdat de eigen medewerkers voor Voigt Travel erg belangrijk zijn, laten zij door Markteffect op regelmatige basis een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) uitvoeren. In deze case lees je meer over hoe en waarom het MTO op regelmatige basis uitgevoerd wordt en wat het onderzoek voor Voigt Travel oplevert.

Voigt Travel

In de jaren zeventig heeft reisorganisatie Voigt Travel haar eerste reizen georganiseerd richting het noorden, zoals Fins Lapland en de Noordkaap in Noord-Noorwegen. Inmiddels is Voigt Travel al decennia lang dé specialist op het gebied van reizen naar het noorden van Europa. Het is een reisorganisatie met een grote voorliefde voor nog onontdekte uithoeken van Europa, ze zijn altijd op zoek naar nieuwe aspecten. Met een hecht team worden de mooiste reizen georganiseerd. Ook op het gebied van de loyaliteit en betrokkenheid van haar werknemers is Voigt Travel op zoek naar het onontdekte en laat daarom regelmatig de tevredenheid van haar medewerkers in kaart brengen.

Inzicht in de tevredenheid, betrokkenheid en loyaliteit

Door op frequente basis de tevredenheid, betrokkenheid en loyaliteit van de medewerkers van Voigt Travel te meten, kunnen de ontwikkelingen gemonitord worden en kan er sneller en directer ingespeeld worden op verbeter- of ontwikkelpunten. Het MTO is middels online onderzoek uitgevoerd. Hierbij is er gekeken naar de algemene tevredenheid en tevredenheid over diverse aspecten specifiek voor Voigt Travel. Omdat Voigt Travel het medewerkerstevredenheidsonderzoek frequent wenst uit te voeren, is er geadviseerd een niet al te lange vragenlijst te gebruiken. Zo blijft deelnemen aan het onderzoek voor medewerkers behapbaar en leuk.

“De samenwerking met de mensen van Markteffect ervaar ik als zeer positief. Er wordt actief meegedacht en naar creatieve manieren gezocht die in lijn zijn met onze onderzoeks- en informatiebehoefte. Mijn contactpersonen Michael en Mirjam heb ik leren kennen als zeer betrokken, oprecht geïnteresseerd en flexibel. Geen vraag is teveel en wordt altijd met de juiste onderbouwing of inzichten teruggekoppeld.” 
Marloes Meijer, Managing Director Voigt Travel

Het rapportcijfer van de algemene tevredenheid van de medewerkers van Voigt Travel is eind 2020 met 0,6 gestegen ten opzichte van een jaar geleden. Hierbij mag ook benoemd worden dat er een optimale responspercentage van 100% behaald is, wat ook al veel zegt over de betrokkenheid van medewerkers. De stijging in tevredenheid is ook terug te zien in de Net Promoter Score van Voigt Travel als werkgever. Dit laat zien dat ze succesvol aan de slag zijn gegaan met de resultaten uit het voorgaande onderzoek. De werknemers zijn positief over het werken bij Voigt Travel vanwege de collegialiteit, de werksfeer en het product.

Meijer vervolgt:

“De rapportage van het MTO heeft ons als niet alleen de verbeterpunten in onze organisatie doen laten inzien, maar vooral ook bevestigd dat er al heel veel wél door onze medewerkers gewaardeerd wordt. De uitdaging zit ‘m voor ons dus vooral in dat weten vast te houden!”

Bekijk ook

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Terug naar het overzicht

Online onderzoek onder kiezers in het buitenland: Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK)

Conceptonderzoek: ZODIAC de musical

Publieksonderzoek: Brabant-C

Bezoekersonderzoek: Eindhoven Airport