Om deze propositie verder te optimaliseren en beter aan te laten sluiten bij de behoeften van de consument, wilde Rabobank inzicht krijgen in de aantrekkelijkheid van de propositie, de manier waarop consumenten de energietransitie ervaren en hoe zij duurzaam beleggen waarderen.

Onze aanpak
Om een volledig beeld te krijgen van het potentieel van de propositie, hebben wij een combinatie van kwantitatief en kwalitatief onderzoek uitgevoerd. Het onderzoek startte met een uitgebreid kwantitatief onderzoek onder Nederlanders die (enigszins) positief staan tegenover beleggen en over de financiële middelen beschikken om dit te doen. Dit deel van het onderzoek gaf inzicht in de algemene interesse en de mogelijke doelgroepsegmenten.
Daarnaast zijn digitale focusgroepen georganiseerd, waarin verdiepende gesprekken zijn gevoerd om additionele motieven en barrières rondom de propositie te achterhalen. In nauwe samenwerking met het team van Rabobank zijn de uitkomsten van beide onderzoeken geanalyseerd en besproken.
Resultaten
Tijdens korte feedbacksessies zijn de tussentijdse resultaten gepresenteerd en besproken. De discussies die hieruit volgden, hebben geleid tot nieuwe inzichten en verbeterpunten voor de propositie. Wij hebben de onderzoeksresultaten vervolgens samengevat in een visueel en beknopt rapport.
De waardevolle kwantitatieve en kwalitatieve feedback is door Rabobank gebruikt om de propositie aan te passen en te verfijnen. Momenteel werkt Rabobank verder aan de doorontwikkeling en implementatie van de propositie.
"Als je bezig bent met innovatie, zoek je flexibiliteit en snelheid. Die heb ik bij jullie gevonden. In een prettige, persoonlijke samenwerking heeft Markteffect geleverd: op tijd en met kwaliteit. Heel fijn!" - Rogier Raaijmakers, Head of Commercial Banking bij Rabobank
Specialisten die hieraan hebben gewerkt
Markteffect is een onafhankelijk onderzoeksbureau dat organisaties helpt met strategische inzichten op basis van marktonderzoek. Wil je weten hoe wij kunnen helpen met een vergelijkbaar vraagstuk? Neem gerust contact met ons op, wij denken graag met je mee!
