Inzicht in de aantrekkelijkheid van duurzaam beleggen voor Rabobank

Rabobank speelt een actieve rol in de energietransitie door duurzame energieprojecten te financieren, zoals windmolenparken, zonne-energie en biomassa. Een belangrijk onderdeel van deze missie is de ontwikkeling van een nieuwe propositie voor duurzaam beleggen.

Om deze propositie verder te optimaliseren en beter aan te laten sluiten bij de behoeften van de consument, wilde Rabobank inzicht krijgen in de aantrekkelijkheid van de propositie, de manier waarop consumenten de energietransitie ervaren en hoe zij duurzaam beleggen waarderen.

Onze aanpak

Om een volledig beeld te krijgen van het potentieel van de propositie, hebben wij een combinatie van kwantitatief en kwalitatief onderzoek uitgevoerd. Het onderzoek startte met een uitgebreid kwantitatief onderzoek onder Nederlanders die (enigszins) positief staan tegenover beleggen en over de financiële middelen beschikken om dit te doen. Dit deel van het onderzoek gaf inzicht in de algemene interesse en de mogelijke doelgroepsegmenten.

Daarnaast zijn digitale focusgroepen georganiseerd, waarin verdiepende gesprekken zijn gevoerd om additionele motieven en barrières rondom de propositie te achterhalen. In nauwe samenwerking met het team van Rabobank zijn de uitkomsten van beide onderzoeken geanalyseerd en besproken.

Resultaten

Tijdens korte feedbacksessies zijn de tussentijdse resultaten gepresenteerd en besproken. De discussies die hieruit volgden, hebben geleid tot nieuwe inzichten en verbeterpunten voor de propositie. Wij hebben de onderzoeksresultaten vervolgens samengevat in een visueel en beknopt rapport.

De waardevolle kwantitatieve en kwalitatieve feedback is door Rabobank gebruikt om de propositie aan te passen en te verfijnen. Momenteel werkt Rabobank verder aan de doorontwikkeling en implementatie van de propositie.

"Als je bezig bent met innovatie, zoek je flexibiliteit en snelheid. Die heb ik bij jullie gevonden. In een prettige, persoonlijke samenwerking heeft Markteffect geleverd: op tijd en met kwaliteit. Heel fijn!" - Rogier Raaijmakers, Head of Commercial Banking bij Rabobank

Specialisten die hieraan hebben gewerkt

Markteffect is een onafhankelijk onderzoeksbureau dat organisaties helpt met strategische inzichten op basis van marktonderzoek. Wil je weten hoe wij kunnen helpen met een vergelijkbaar vraagstuk? Neem gerust contact met ons op, wij denken graag met je mee!

Bekijk ook

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Terug naar het overzicht

Podcast brand lift study voor BNR en Bitonic

Naamsbekendheidonderzoek & Campagne effectmeting voor Flynth

Inzicht in de waardering en effectiviteit van sampling via de brievenbus

Jeroen <span>Jansen</span>

Jeroen Jansen

Commercieel Directeur