Inzicht in de waardering en effectiviteit van sampling via de brievenbus

Spotta wil de ultieme shoppinghulp zijn voor consumenten, door hen te helpen voordeel te behalen en inspiratie op te doen. Dit doen ze onder andere door het verspreiden van huis-aan-huis folderpakketten, gepersonaliseerde folders via Folderkiezer en losse huis-aan-huisfolders. Wekelijks bereikt Spotta meer dan 5,2 miljoen huishoudens.

Naast het reguliere onderzoek naar de bezorgkwaliteit van het folderpakket, wilde Spotta aanvullende inzichten verkrijgen in de impact en waardering van product sampling via de brievenbus. Hoe ervaren consumenten het ontvangen van samples op deze manier? En leidt dit daadwerkelijk tot een verhoogde aankoopintentie?

Onze aanpak

Om de effectiviteit van sampling via de brievenbus te meten, hebben wij een kwantitatief onderzoek uitgevoerd onder het vaste panel van Spotta. De samples zijn specifiek afgestemd op doelgroepen die relevant waren voor het onderzochte product. Na ontvangst van het sample vulden respondenten een online vragenlijst in, waarin onder andere werd gevraagd naar de waardering, gebruikservaring en impact op koopgedrag.

Resultaten

Voor iedere sample is een onepager met de belangrijkste resultaten opgeleverd. Daarnaast heeft Spotta een afsluitende onepager ontvangen met een totaaloverzicht van de uitkomsten. Hieruit blijkt dat consumenten sampling via de brievenbus zeer positief waarderen. De resultaten tonen aan dat deze methode niet alleen geliefd is, maar ook een effectieve manier is om consumenten kennis te laten maken met nieuwe producten en hun aankoopintentie te verhogen.

"De traditionele manier van proefmonsters verspreiden, bijsluiten in een tijdschrift of verspreiden rondom een event, blijkt alleen een tijdelijk effect te hebben op de aankopen. Met samples verspreiden door de brievenbus zijn de effecten ook merkbaar op de lange termijn." - Brand Manager Colgate

Specialisten die hieraan hebben gewerkt

Markteffect is een onafhankelijk onderzoeksbureau dat organisaties helpt met strategische inzichten op basis van marktonderzoek. Wil je weten hoe wij kunnen helpen met een vergelijkbaar vraagstuk? Neem gerust contact met ons op, wij denken graag met je mee!

Bekijk ook

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Terug naar het overzicht

Inzicht in de aantrekkelijkheid van duurzaam beleggen voor Rabobank

Podcast brand lift study voor BNR en Bitonic

Naamsbekendheidonderzoek & Campagne effectmeting voor Flynth

Jeannetta <span>Berghahn</span>

Jeannetta Berghahn

Client Director