Naast het reguliere onderzoek naar de bezorgkwaliteit van het folderpakket, wilde Spotta aanvullende inzichten verkrijgen in de impact en waardering van product sampling via de brievenbus. Hoe ervaren consumenten het ontvangen van samples op deze manier? En leidt dit daadwerkelijk tot een verhoogde aankoopintentie?

Onze aanpak
Om de effectiviteit van sampling via de brievenbus te meten, hebben wij een kwantitatief onderzoek uitgevoerd onder het vaste panel van Spotta. De samples zijn specifiek afgestemd op doelgroepen die relevant waren voor het onderzochte product. Na ontvangst van het sample vulden respondenten een online vragenlijst in, waarin onder andere werd gevraagd naar de waardering, gebruikservaring en impact op koopgedrag.
Resultaten
Voor iedere sample is een onepager met de belangrijkste resultaten opgeleverd. Daarnaast heeft Spotta een afsluitende onepager ontvangen met een totaaloverzicht van de uitkomsten. Hieruit blijkt dat consumenten sampling via de brievenbus zeer positief waarderen. De resultaten tonen aan dat deze methode niet alleen geliefd is, maar ook een effectieve manier is om consumenten kennis te laten maken met nieuwe producten en hun aankoopintentie te verhogen.
"De traditionele manier van proefmonsters verspreiden, bijsluiten in een tijdschrift of verspreiden rondom een event, blijkt alleen een tijdelijk effect te hebben op de aankopen. Met samples verspreiden door de brievenbus zijn de effecten ook merkbaar op de lange termijn." - Brand Manager Colgate
Specialisten die hieraan hebben gewerkt
Markteffect is een onafhankelijk onderzoeksbureau dat organisaties helpt met strategische inzichten op basis van marktonderzoek. Wil je weten hoe wij kunnen helpen met een vergelijkbaar vraagstuk? Neem gerust contact met ons op, wij denken graag met je mee!
