Doelgroeponderzoek voor Proefdiervrij

Proefdiervrij zet zich dagelijks in voor een toekomst zonder dierproeven. Ze financieren innovatief onderzoek en informeren publiek, wetenschappers en studenten over proefdiervrije alternatieven. Proefdiervrij gelooft dat dierproeven volledig vervangen kunnen worden door alternatieve testmethoden die niet alleen dieren ten goede komen, maar ook mensen door betere, vertaalbare resultaten.

Om haar marketing en communicatie zo effectief mogelijk in te zetten, wilde Proefdiervrij meer inzicht krijgen in haar doelgroep. Dit onderzoek heeft hen geholpen verschillende segmenten binnen hun doelgroep beter te begrijpen en gerichter aan te spreken.

Onze aanpak

Om de doelgroep segmenten van Proefdiervrij goed in kaart te brengen, is gestart met een kick-off waarin gezamenlijk de onderzoeksopzet is bepaald. Vervolgens is een online vragenlijst ontwikkeld. Deze vragenlijst is uitgezet onder een representatief panel. De verkregen data is geanalyseerd aan de hand van een factoranalyse, waarmee patronen in de antwoorden werden geïdentificeerd. Op basis hiervan is een clusteranalyse uitgevoerd om de doelgroep op te splitsen in onderscheidende segmenten.

In een gezamenlijke sessie met Proefdiervrij zijn de segmenten besproken en voorzien van herkenbare namen. Daarna is per segment gedetailleerd uitgewerkt hoe deze groep eruitziet, wat hun interesses zijn en hoe ze het beste te benaderen zijn in de communicatie

Resultaten

Naast het rapport met de segmentaties heeft Proefdiervrij ook een aanvullende workshop gevolgd om persona’s per doelgroep te ontwikkelen. Dit helpt bij het vertalen van algemene doelgroepen naar ‘echte’ personen, waardoor communicatie en marketing effectiever kunnen worden ingericht.
Door gezamenlijk persona’s te ontwikkelen, kreeg het team van Proefdiervrij direct meer inzicht en gevoel bij de doelgroepen, wat helpt bij het implementeren van de onderzoeksresultaten in de dagelijkse praktijk.

Met deze inzichten kan Proefdiervrij haar campagnes en communicatie gerichter inzetten en beter inspelen op de behoeften en interesses van haar doelgroep.

‘De samenwerking met jullie, het Markteffect-team, voelde als een echte energieboost voor ons bij Proefdiervrij! Jullie passie en kennis brachten niet alleen nieuwe inzichten en frisse ideeën, maar ook iets waar we onwijs blij mee zijn: de gedetailleerde segmenten en persona’s. Deze hebben nu al impact op onze communicatie en benadering. Het is top om te zien hoe dit ons helpt om nog gerichter te zijn in ons contact met ons publiek. Samen bouwen we aan verandering en streven we naar een wereld zonder proefdieren.’ - Romy Penningnieuwland, Communicatieadviseur bij Proefdiervrij

Specialisten die hieraan hebben gewerkt

Markteffect is een onafhankelijk onderzoeksbureau en gespecialiseerd in het verschaffen van inzichten op basis van marktonderzoek. Dit project is mogelijk gemaakt door een team van deskundige experts met uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van marktonderzoek. Heb je vragen over dit onderzoek of ben je geïnteresseerd in hoe we kunnen helpen met een vergelijkbaar project, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij denken graag met je mee!

Bekijk ook

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Terug naar het overzicht

Inzicht in de huidige impact van Het Nederlands Kwalificatieraamwerk (NLQF)

UX-onderzoek voor de online ervaring tijdens het studiekeuzeproces

Behoefteonderzoek voor Springplank en Gemeente Eindhoven

Online onderzoek onder kiezers in het buitenland voor hetMinisterie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK)

Stefan <span>Klomp</span>

Stefan Klomp

Client Consultant