Hoe Landal haar Fun & Entertainment aanbod beter afstemt op de wensen van haar gasten

Landal exploiteert en beheert vakantieparken en campings in Europa, waar gasten kunnen genieten van accommodaties variërend van bungalows en luxe villa’s tot kampeerplaatsen. Naast comfortabele verblijven biedt Landal een breed scala aan activiteiten en faciliteiten om gasten een optimale vakantie-ervaring te bieden.

Om het Fun & Entertainment programma zo goed mogelijk te laten aansluiten op de wensen en behoeften van haar gasten, heeft Landal onderzoek gedaan onder haar gastenpanels. Hierbij is gekeken naar de verwachtingen rondom activiteiten, zowel voor als tijdens het verblijf, en welke activiteiten en faciliteiten als meest waardevol worden ervaren.

Onze aanpak

Om te achterhalen welke activiteiten en faciliteiten de meeste waarde toevoegen aan het verblijf van gasten, is een kwantitatief online onderzoek uitgevoerd onder de gasten van Landal.
De doelgroep bestond uit gezinnen met kinderen tot en met 16 jaar uit Nederland, België en Duitsland, die recent een verblijf op een Landal park hebben gehad.

Ook is er in de vragenlijst gebruik gemaakt van een MaxDiff-analyse. Bij deze methode kregen respondenten telkens een kleine selectie van activiteiten en faciliteiten voorgelegd, die zij moesten rangschikken van minst tot meest belangrijk. Dit resulteerde in een heldere ranking van de meest bepalende factoren voor de vakantiebeleving van gasten.

Door onderscheid te maken in nationaliteit, de samenstelling van het reisgezelschap en de verblijfsduur, kreeg Landal een gedetailleerd beeld van de voorkeuren en verwachtingen van haar gasten.

Resultaten

De resultaten van het onderzoek zijn verwerkt in een uitgebreid rapport waarin de belangrijkste inzichten overzichtelijk zijn weergegeven. Dankzij de MaxDiff-analyse heeft Landal een duidelijke prioritering kunnen maken van de Fun & Entertainment-elementen die voor haar gasten het meest waardevol zijn.

Met deze inzichten kan Landal het activiteitenprogramma nog beter afstemmen op de behoeften van haar bezoekers, wat de vakantie-ervaring verder optimaliseert.

"Wij hechten veel waarde aan de mening, wensen en behoeften van onze gasten. Daarom werken wij al heel wat jaren samen met Markteffect om met regelmaat onderzoek te doen onder onze gastenpanels. Deze onderzoeken zijn heel waardevol en helpen o.a. om onze huidige faciliteiten en services, maar bijv. ook nieuwe ideeën te toetsen. Door de diversiteit in onderzoeksmogelijkheden, het meedenken bij (lastige) vraagstukken en snelle schakelen, is Markteffect voor ons een zeer fijne en gewaardeerde partner." - Mikael Andersson, CEO Landal

Specialisten die hieraan hebben gewerkt

Markteffect is een onafhankelijk onderzoeksbureau en gespecialiseerd in het verschaffen van inzichten op basis van marktonderzoek. Dit project is mogelijk gemaakt door een team van deskundige experts met uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van marktonderzoek. Heb je vragen over dit onderzoek of ben je geïnteresseerd in hoe we kunnen helpen met een vergelijkbaar project, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij denken graag met je mee!

Bekijk ook

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Terug naar het overzicht

Behoefteonderzoek voor een gezonder voedingsaanbod tijdens sportevenementen

Naamsbekendheidonderzoek voor Dudok Den Haag 

Hoe Babboe haar promoties optimaliseerde met concept testing

Medewerkerstevredenheidsonderzoek: Voigt Travel

Sander <span>Bosman</span>

Sander Bosman

Client Consultant