Hoe NPO de kansen voor publieke content op wearables verkende

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) werkt samen met diverse omroepen aan content voor onder andere NPO 1, 2 en 3. Ook via jeugdplatforms, extra televisiezenders en muziekkanalen zet NPO zich in om met verrassende en stimulerende programma’s blikken te verruimen en een gevoel van verbondenheid te creëren.

Met de komst van nieuwe technologieën ziet NPO een duidelijke trend: we maken de overgang van mobiele apparaten die we vasthouden naar draagbare technologie, zoals smartwatches en activitytrackers — de zogenoemde wearables. Om in te spelen op deze ontwikkeling en kansen te benutten voor publieke content, heeft NPO Innovatie in samenwerking met Markteffect onderzocht wie wearables gebruiken, waarom ze dat doen en wat dit betekent voor de toekomst van media.

Onze aanpak

Om de onderzoeksvraag van NPO Innovatie te beantwoorden, is gekozen voor een gecombineerde aanpak van kwantitatief en kwalitatief onderzoek. Allereerst hebben ruim 500 gebruikers en ruim 500 niet-gebruikers van wearables een online vragenlijst ingevuld. Hiermee zijn concrete inzichten verzameld over het gebruik, de waardering en de houding ten opzichte van wearables.

Vervolgens zijn online focusgroepen georganiseerd met gebruikers van onder andere smartwatches, smart glasses, activity trackers en hearables. Tijdens deze sessies werd dieper ingegaan op persoonlijke motieven, toekomstverwachtingen en kansen voor het gebruik van wearables in bredere maatschappelijke en media-inhoudelijke contexten.

Resultaten

Het onderzoek leverde NPO niet alleen duidelijke inzichten op in het huidige gebruik van wearables, maar ook in de beleving en verwachtingen van gebruikers. Het merendeel van de gebruikers zet hun wearable in voor het meten van beweging en gezondheid, of voor entertainmentdoeleinden.

Tegelijkertijd werden belangrijke barrières zichtbaar onder niet-gebruikers, zoals zorgen over privacy of het gebrek aan bekendheid met de toepassingen. In de kwalitatieve sessies kwamen daar inspirerende ideeën bij: gebruikers zien potentie voor wearables in het stimuleren van sociale interactie, gezondheidsbewustzijn en eventbeleving.

Deze inzichten geven NPO Innovatie richting bij het ontwikkelen van nieuwe publieke content en bij het verkennen van de rol van wearables in de toekomst van media.

“De mensen bij Markteffect zijn net zo nieuwsgierig als wij naar de onderwerpen die we aansnijden en willen verkennen. Samen zijn we in de wereld van wearables gedoken en hebben we interessante gesprekken gevoerd waardoor we een veel beter idee hebben gekregen van wie deze apparaten gebruiken en vooral waarom en in welke context. Met dit onderzoek kunnen onze mediamakers gerichter concepten ontwikkelen.” - NPO Innovatie

Specialisten die hieraan gewerkt hebben

Markteffect is een onafhankelijk onderzoeksbureau en gespecialiseerd in het verschaffen van inzichten op basis van marktonderzoek. Dit project is mogelijk gemaakt door een team van deskundige experts met uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van marktonderzoek. Heb je vragen over dit onderzoek of ben je geïnteresseerd in hoe we kunnen helpen met een vergelijkbaar project, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij denken graag met je mee!

Bekijk ook

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Terug naar het overzicht

PR Onderzoek: Typisch Tom & Markteffect

Naamsbekendheid-, imago- & klanttevredenheidonderzoek: Ster publieke omroep

Jeroen <span>Jansen</span>

Jeroen Jansen

Commercieel Directeur