Londen en Budapest populairste bestemmingen vanaf Eindhoven Airport

10 januari 2020

Londen is nog steeds de populairste bestemming voor reizigers vanaf Eindhoven Airport. Het aantal passagiers groeide vorig jaar ten opzichte van 2018 met 22 procent, blijkt uit onderzoek van Markteffect. Budapest staat op de tweede plek als populairste bestemming. 

Onderzoek in opdracht van Eindhoven Airport


Een kwart van de reizigers naar Londen gaat voor zaken weg, bijna zestig procent voor vrije tijd en ontspanning en zo'n twintig procent brengt bezoek aan familie en/of vrienden. Budapest trok elf procent meer passagiers dan in 2018. Daarvan was 26 procent zakelijk, 51 procent voor vrije tijd en ontspanning en 23 procent bezocht vrienden en/of familie. Malaga sluit de top 3 af als populairste bestemming. Daar gingen vier procent meer reizigers heen met vooral vrije tijd en ontspanning als reden. 

Volgens het onderzoek hebben Londen en Budapest de beste balans als het gaat om reismotieven. De weersomstandigheden ter plekke blijken hier nauwelijks van invloed. Opvallend is verder dat Londen en Budapest significant meer inkomende passagiers trekken dan andere bestemmingen van Eindhoven Airport. Op bestemming Londen Stansted was 16 procent van de passagiers inkomend passagier (in 2019: ruim 50.000). Op Budapest was negentien procent inkomend passagier (in 2019: ruim 55.000 passagiers). 

Nieuw in de top 10 is de Poolse stad Krakow. Dit komt door het toegenomen aantal vluchten naar deze stad (in 2019 74% meer dan in 2018). Krakow is de enige bestemming van Eindhoven Airport waarop zowel Ryanair als Transavia en WizzAir op vliegen. 

Uit cijfers over 2019 blijkt dat de bezettingsgraad van de vliegtuigen op Eindhoven Airport opnieuw is gestegen. Deze lag vorig jaar op 88,8 procent. In 2018 en 2017 was het respectievelijk 88,5 en 86,2 procent. 

Dit nieuwsbericht is op 10 januari 2020 gepubliceerd op de website van het Eindhovens Dagblad en is hier te lezen.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

De helft van de Nederlanders bestelt bij websites als Temu, Shein en AliExpress

Slechts 4% van de Nederlandse consumenten let altijd op duurzame opties bij kleding, accessoires of schoenen

Nederlanders willen duurzaam eten, maar prijs en verkrijgbaarheid vormen struikelblok

Nederlanders hebben financiële zorgen over de decembermaand