Sinds maart 2020 begeven zich de eerste flitsbezorgers ook op Nederlandse grond. Na het Duitse Gorillas volgden Flink (Duits), Getir (Turks) en Zapp (Brits) elkaar in een rap tempo op. De boodschappen-bezorgservices beloven allemaal hetzelfde: jouw boodschappen snel thuisbezorgd. Afgelopen week heeft Jumbo als eerste Nederlandse supermarkt bekend gemaakt samen te gaan werken met flitsbezorger Gorillas. Het is een groeiend fenomeen, maar hoe kijkt Nederland eigenlijk naar deze service en waar wordt het met name voor gebruikt? Onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect heeft het onderzocht.
Uit representatief onderzoek blijkt dat de helft (50%) van Nederland bekend is met het principe ‘flitsbezorging’, maar hoe hoger de leeftijd, hoe minder bekend men ermee is. Zo is 61% van de jongeren (van 18 tot en met 34 jaar) er bekend mee, 54% van de Nederlanders van 35 tot en met 54 jaar en 40% van de 55-plussers. Het Duitse Gorillas heeft de hoogste bekendheid onder de Nederlandse consument (42%). De daarop volgende bekendste bezorgservices zijn Flink (20%), Zapp (11%) en Getir (11%).
Een grote meerderheid van Nederland maakt geen gebruik van flitsbezorging. Slechts 11% van de Nederlanders heeft wél eens gebruik gemaakt van de bezorgservice. Dat heeft grotendeels ook te maken met het feit dat deze service grotendeels alleen in de grote steden beschikbaar is. Degene die wel eens gebruik hebben gemaakt van flitsbezorging zijn vaker man (16%) dan vrouw (6%) en vallen het vaakst in de leeftijdscategorie 18 tot en met 34 jaar (27%). Van degene in de leeftijdscategorie van 35 tot en met 54 jaar heeft 12% wel eens gebruik gemaakt van de dienst en slechts 2% van de 55-plussers.
Voor mannen zijn de belangrijkste redenen om gebruik te maken van de bezorgservice de snelheid (71%) en voor benodigde boodschappen bij spontane plannen (49%). Voor vrouwen die gebruik maken van de service zijn de beweegredenen het niet uit de deur hoeven (69%) en de snelheid (55%).
Men gebruikt de service met name voor de vergeten boodschappen. Het concept wordt namelijk door 49% van de gebruikers gebruikt om boodschappen die snel nodig zijn en waarvan ze dachten ze in huis te hebben, te bestellen. Daarnaast wordt het door 44% gebruikt voor boodschappen voor de avondmaaltijd. Voor jongeren zijn ook lunch (43%), snacks (41%) en drank (32%) populair om te bestellen via de bezorgservices.
De voornaamste redenen om geen gebruik te maken van het concept indien het wel in de regio beschikbaar is, zijn dat men graag naar de supermarkt gaat (50%) en dat men dicht bij een supermarkt woont (50%). Met name de 55-plussers beargumenteren hiermee hun keuze om er geen gebruik van te maken.
Het toekomstperspectief belooft nog uitdagend te worden voor de flitsbezorgers. Een meerderheid van Nederland geeft aan in de toekomst ‘waarschijnlijk niet’ of ‘zeker niet’ gebruik te gaan maken van flitsbezorgers (56%). Ook hier blijken de jongeren (18 tot en met 34 jaar) het meest geïnteresseerd, 34% geeft namelijk aan ‘waarschijnlijk wel’ of ‘zeker wel’ in de toekomst wel gebruik te gaan maken van de bezorgservice. Voor de 55-plussers is dit slechts 12%.
Benieuwd naar alle resultaten? Klik hier om de whitepaper te downloaden.
Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect in december 2021 onder een representatieve steekproef van 1.026 Nederlandse respondenten. Het veldwerk is uitgevoerd tussen 10 en 16 december 2021.
Naar het overzichtWilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.
Terug naar het overzicht