Verwachte daling in feestgangers
Een terugblik op carnaval 2022. Door de strenge coronamaatregelen, zoals de anderhalvemetermaatregel, was het nog even spannend of het door kon gaan en zo ja, in welke vorm. Op het laatste moment werd bekend gemaakt dat de maatregelen werden opgeheven en carnaval was weer als vanouds. Toch? Niet helemaal. Het aantal mensen dat vorig jaar carnaval heeft gevierd is lager uitgevallen dan in 2020, het laatste jaar voor corona. Nog opvallender is dat dit aantal zelfs lager is in vergelijking met het onderzoek dat Markteffect in 2021 heeft uitgevoerd toen de maatregelen nog wél van toepassing waren.
Tradities verloren gegaan
Met het annuleren van elk evenement gedurende de pandemie gestart in 2020 en het introduceren van coronamaatregelen is de carnavalsbeleving in de afgelopen jaren een stuk minder geworden. Zo geeft één op de drie carnavalsvierders aan dat er carnavalstradities in hun dorp/stad verloren zijn gegaan en geeft 42% aan dat er tradities in persoonlijke sfeer verloren zijn gegaan. Nederland is gelukkig de feestvreugde niet helemaal verloren. Al met al stelt 70% van de carnavalsvierders het feest dit jaar weer op dezelfde manier te beleven als voor corona.
Stijgende prijzen
Het is Nederland niet ontgaan dat door de hoge inflatie de prijzen zijn gestegen. Hierdoor worden onder meer carnavalstradities anders georganiseerd om geld te besparen. Bijna de helft van de Nederlanders van 35 t/m 55 jaar heeft deze maatregel dit jaar getroffen, maar tegelijkertijd hebben zij dit jaar meer geld uitgegeven aan hun carnavalspak dan andere jaren.
Bierprijzen: Drink met mate
De inflatie telt zich ook door in de bierprijzen. Ruim één op de drie Nederlanders verwacht minder plezier te hebben ten gevolgen van de hogere prijzen. Daarnaast heeft de bierprijs impact op het verbruik. De helft van de carnavalsvierders verwacht minder bier te drinken ten gevolgen van de hoge prijzen. Of dit ook zo gaat zijn? Daar komt Markteffect in het nieuwe onderzoek in februari 2024 achter.
Onderzoeksverantwoording
Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk marktonderzoeksbureau Markteffect in februari 2023 onder een representatieve steekproef van 1.020 Nederlandse respondenten van 18 jaar of ouder.
Naar het overzicht