Het belang van kwalitatief onderzoek in Marktonderzoek

Kwalitatief onderzoek is belangrijk voor veel marktonderzoek omdat het diepgaande inzichten biedt in de behoeften, gedragingen, motivaties en percepties van potentiële klanten. Dit type onderzoek kan vervolgens worden gebruikt om betere, onderbouwde keuzes te maken in bijvoorbeeld de marketing- en productstrategieën. Wanneer is kwalitatief onderzoek de beste optie?

Waar het bij kwantitatief onderzoek gaat om het toetsen van gegevens, wordt kwalitatief onderzoek ingezet om te begrijpen waarom mensen bepaalde producten kopen en hoe ze die gebruiken, welke factoren van invloed zijn op hun besluitvorming, hoe ze omgaan met merken en welke associaties ze hebben met bepaalde producten of merken. Bij kwalitatief onderzoek is de ondervraagde groep vaak klein, maar achterliggende meningen komen hier wel naar voren. Bij kwantitatief onderzoek wordt er een aanzienlijk grotere groep ondervraagd, maar hier kunnen geen meningen en gedragingen achterhaald worden.  

“kwalitatief onderzoek kan helpen om een inzicht te krijgen in de markt waarin je je begeeft en in het gedrag van potentiële klanten.” 

Veel gebruikte kwalitatieve onderzoeksmethoden zijn diepte-interviews, groepsdiscussies en online communities, deze methoden kunnen erg intensief zijn en nemen relatief veel tijd in beslag. 

Inzicht op maat voor een betere strategie 

Kwalitatief onderzoek kan dus helpen om een inzicht te krijgen in de markt waarin je je begeeft en in het gedrag van potentiële klanten. Op deze manier kun je je aanbod en diensten aanscherpen, zodat je je klanten beter kunt bedienen. Ook kan het waardevol zijn om de resultaten van het kwalitatieve onderzoek te combineren met een kwantitatief onderzoek, om zo een volwaardig marktonderzoek neer te zetten en er de beste conclusies uit kunt halen.   

Kwalitatief onderzoek in de toekomst 

Naast de traditionele kwalitatieve onderzoeksmethoden zoals het diepte interview zien we tegenwoordig ook steeds meer nieuwe toepassingen voorbijkomen die helpen om kwalitatieve inzichten te verkrijgen. Zo hebben we bijvoorbeeld Virtual Reality in kunnen zetten om de behoeftes en wensen beter in kaart te kunnen krijgen voor een product of dienst die nog niet bestond.  
 
Door de respondenten te koppelen aan virtual reality brillen, konden we ze bloot stellen aan een nieuwe omgeving die nog niet gebouwd was. Bekijk hier de klantcase van het virtual reality behoefteonderzoek.   

Benieuwd naar onderzoek op maat? 

Met onze expertise en ervaring in de onderzoek branche vinden we het leuk om mee te denken met elk vraagstuk. Neem gerust eens contact op om samen te sparren of bekijk hier klantcases ter inspiratie

 Stel uw vraag

 

 

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Data als kompas: hoe marktonderzoek je richting geeft

Sportsponsoring en ethiek: Het gaat écht samen

Sport als stimulans voor het sociaal domein: verbindend, inclusiever en duurzamer

Do's en don'ts voor het implementeren van onderzoeksresultaten

<p>Bas <span>de Vries</span></p>

Bas de Vries

Client Consultant