5 tips voor een succesvol werknemerstevredenheid onderzoek

We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken: Een tevreden medewerker is belangrijk voor het succes van de organisatie. Door goed naar je medewerkers te luisteren krijg je waardevolle informatie die bijdraagt aan een positieve bedrijfscultuur. Werknemers die zich gehoord voelen helpen je bedrijf verder. Maar hoe voer je een succesvol tevredenheidsonderzoek uit onder je werknemers? We geven je de vijf belangrijkste tips en aandachtspunten.

Waar moet je op letten bij het uitvoeren van een tevredenheidsonderzoek?

Een medewerkerstevredenheidsonderzoek kan waardevolle inzichten bieden in hoe medewerkers zich voelen binnen de organisatie. Zowel over hun positie en algemene tevredenheid over de organisatie, als globaal over hun werk, samenwerking met collega's en tevredenheid binnen de organisatie. Het uitvoeren van een succesvol onderzoek vereist echter wel enige voorbereiding en zorgvuldigheid. Hier zijn 5 tips om op te letten bij het uitvoeren van een werknemerstevredenheidsonderzoek:

  1. Anonimiteit en vertrouwelijkheid. Een van de belangrijkste aandachtspunten voorafgaand van het onderzoek is anonimiteit en vertrouwelijkheid. Medewerkers moeten verzekerd zijn dat ze hun antwoorden kunnen delen in een vertrouwelijke omgeving zonder dat deze te herleiden zijn naar de persoon in kwestie. Druk medewerkers op het hart dat hun antwoorden niet tegen hen gebruikt zullen worden. Wanneer je dit niet kan verzekeren zal het aantal ingevulde vragenlijsten lager uitvallen en loop je het risico dat je enkel "veilige antwoorden" krijgt.
  2. Kies de juiste onderzoeksmethode. Wat wil je als organisatie eigenlijk onderzoeken? Wil je enkel beoordelingen hebben, daadwerkelijke kwalitatieve data in de vorm van verbeterpunten of een cijfer over hoe ze de lunch beoordelen? Het is van belang om vooraf goed in kaart te brengen wat je precies wilt onderzoeken. Elke manier van onderzoek kan namelijk andere output opleveren.
  3. Voldoende respons. Het liefst wil je dat van de 50 medewerkers, ze alle 50 de vragenlijst invullen. In de praktijk blijkt het dat dit lastiger te realiseren is. Voldoende response is van essentieel belang om een goede conclusie over de gehele groep te trekken. Zorg er dus voor dat je de juiste manieren of incentives gebruikt om je medewerkers uit te nodigen tot het onderzoek. 
  4. Analyse van de resultaten. Een goede analyse maakt of breekt het gehele onderzoek. Analyseer de resultaten dan ook zorgvuldig. Zorg ervoor dat de resultaten niet alleen op zichzelf worden geëvalueerd, maar dat deze ook in de juiste context worden geplaatst. Het goed begrijpen van de resultaten is essentieel voor het bepalen van de juiste vervolgstappen. Een veelgemaakte fout bij interne onderzoeken is dat de resultaten onjuist worden geïnterpreteerd door eigen belevingen of ervaringen. Een frisse blik van iemand binnen of buiten de organisatie zorgt ervoor dat er kritisch naar de resultaten gekeken wordt.
  5. Zorg voor duidelijke vervolgstappen. En dan, de belangrijkste stap na het uitvoeren van het onderzoek, het zetten van concrete vervolgstappen op basis van de resultaten van het onderzoek. Een duidelijk actieplan komt hieruit naar voren. Een Next Step Sessie of project waarbij aandacht besteedt wordt aan de resultaten is van belang, op korte termijn. De vervolgstappen moeten duidelijk worden gecommuniceerd aan de medewerkers, zodat zij zich gehoord voelen en niet het gevoel krijgen dat er geen actie wordt ondernomen op de gegeven input. Wanneer dit niet wordt gedaan kan het gevolg zijn dat ze niet meer actief meedoen bij een vervolgonderzoek. Maak de communicatie transparant en betrek de medewerkers erbij.

Door aandacht te besteden aan deze vijf aandachtspunten, zorg je ervoor dat je succesvol een werknemerstevredenheidsonderzoek uitvoert waardoor de organisatie nog meer kan groeien. Wil je zelf aan de slag met een tevredenheidsonderzoek en gebruik maken van onze expertise? Onze research experts denken graag met je mee. Neem gerust contact op om eens te sparren met onze experts.

 Stel uw vraag



Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Financiële zorgen van werknemers zijn bij 27% van werkgevers niet bekend

Sportsponsoring en ethiek: Het gaat écht samen