Ruim één op de tien Nederlanders vindt fysieke klachten niet de belangrijkste reden om zich ziek te melden

Fysieke klachten zoals koorts behoren bij veertien procent van werkend Nederland niet tot de belangrijkste redenen om zich ziek te melden. Dit blijkt uit het nieuwste vitaliteitsonderzoek van OneFit, bekend van het flexibele sport membership, onder ruim 1.500 medewerkers en HR-betrokkenen.

Daarbij weet niet iedereen van zichzelf wanneer zij fysiek niet in orde zijn. Vier op de vijf medewerkers (79%) herkennen deze signalen bij zichzelf. Daarom is het extra belangrijk dat er een oogje in het zeil wordt gehouden. Medewerkers geven aan dat zij zelf hoofdverantwoordelijk zijn voor hun fysieke vitaliteit (57%), maar ook van de directie (16%), de manager (14%) en de HR-afdeling (12%) wordt verwacht dat zij hier naar omkijken.

Medewerkers fysiek vitaal houden 

Er zijn verschillende manieren waarop werkgevers hun medewerkers fysiek vitaal kunnen houden. Zo zijn het kantoor uitrusten met ergonomisch kantoormeubilair en -accessoires, zoals zit/sta bureaus (30%), het onbeperkt beschikbaar stellen van groente en fruit (23%) en het (deels) vergoeden van sportabonnementen (23%) het meest populair. Ook heeft bijna één op de vijf medewerkers (17%) alle vrijheid om eerder te beginnen of stoppen met werken zodat ze kunnen gaan sporten.

Een andere optie is het verschaffen van een vitaliteitsbudget waarin medewerkers het budget vrij kunnen besteden om te werken aan hun gezondheid. Ruim een kwart van de medewerkers (28%) zet dit het liefste in om een sportabonnement aan te schaffen.

Benieuwd naar de gehele rapportage? Alle resultaten van het onderzoek zijn te lezen in de OneFit Vitaliteitsgids.

Over het onderzoek

Dit onderzoek is in opdracht van OneFit uitgevoerd door Markteffect onder 1.515 werkende Nederlanders. Hieronder vallen 504 HR-betrokkenen en 1.011 medewerkers van andere afdelingen

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

In gesprek met Jörgen Raymann - Sell the dream

We worden als sporters (over)belast - Blog van Sportonderzoek specialist Bas Vries

Markteffect op de NIMA Marketing Day - 'Communiceer de juiste boodschap op het juiste moment'

Sportsponsoring en ethiek: Het gaat écht samen