Consumentenvertrouwen neemt toe in tweede half jaar zegt de e-commerce sector

Volgens professionals uit de e-commerce komt er in de tweede helft van dit jaar een einde aan het lage consumentenvertrouwen. Bijna de helft van hen (44%) verwacht dat het consumentenvertrouwen het komende half jaar zal toenemen. Sterker nog, het uitzonderlijk lage consumentenvertrouwen van begin dit jaar zit de sector volgens driekwart (72%) voorlopig niet in de weg. Dit blijkt uit een peiling onder ruim 1.400 digital commerce professionals door Organisatie Groep Zuid, de organisatie achter het grootste e-commerce evenement van de Benelux: de Webwinkel Vakdagen. Daarnaast is 74 procent van de professionals optimistisch. Zij verwachten voorlopig niet dat de sector het zwaar gaat krijgen.

Milieu nummer één prioriteit

De professionals zijn optimistisch, maar denken ook aan de gevolgen van hun business op het milieu. Zo maakt één op de drie (32%) zich zorgen over de belastende impact van de e-commercesector. Vrijwel iedereen (94%) vindt dan ook dat e-commerce bedrijven de verantwoordelijkheid hebben om een milieuvriendelijk beleid te voeren. Zo probeert de sector er met man en macht voor te zorgen dat de aarde behouden blijft.

Han Bosman, founder en CEO van Organisatie Groep Zuid: “De e-commerce sector groeit hard en die groei remt voorlopig niet af. Dit typeert ook het succes van organisaties binnen deze sector. Het vermogen om zich aan te passen aan de snel veranderende technologie, consumententrends en het bieden van een gepersonaliseerde ervaring in alle fases van het aankoopproces, maken dat digital commerce partijen slagen. Momenteel zitten we in een fase waarin het consumentenvertrouwen volgens het CBS zeer laag is. De sector lijkt zich hier geen zorgen om te maken. Ze verwachten dat het vertrouwen de komende maanden gaat toenemen en als dat gebeurt, zal er in de digital commerce wereld ook extra ruimte komen voor investeringen, innovaties en nog meer succes. Op naar volgend jaar!”

Over het onderzoek

Na de organisatie van de Webwinkel Vakdagen zijn 1.400 digital commerce professionals ondervraagd. Het onderzoek is uitgevoerd door Markteffect.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

De helft van de Nederlanders bestelt bij websites als Temu, Shein en AliExpress

Slechts 4% van de Nederlandse consumenten let altijd op duurzame opties bij kleding, accessoires of schoenen

Nederlanders willen duurzaam eten, maar prijs en verkrijgbaarheid vormen struikelblok

Nederlanders hebben financiële zorgen over de decembermaand