Weer meer podcastluisteraars in Nederland (7 miljoen), ook live events steeds populairder

De podcastmarkt heeft de afgelopen jaren een aanzienlijke groei doorgemaakt. In slechts vier jaar is het aantal Nederlanders dat naar podcasts luistert bijna verdubbeld, van 25% in mei 2019 naar een indrukwekkende 49% nu. Daarnaast is het aanbod van podcasts enorm toegenomen en wordt adverteren in en rondom podcasts steeds populairder. Dat blijkt uit alweer de 9e meting van de Markteffect Podcast Monitor, waarin de ontwikkeling van het luistergedrag, het succes van Podimo en de opkomst van live podcastevenementen is onderzocht.

Na een lichte daling in november 2022 (46%) is het aantal podcastluisteraars met 49% weer terug op het niveau van mei 2022, wat zo’n 6,9 miljoen Nederlanders zijn. Het luistergedrag laat zien dat 72% van de Nederlanders hun smartphone gebruikt om naar podcasts te luisteren. Daarnaast blijkt dat luisteraars voornamelijk onderweg (78%) en thuis (67%) naar podcasts luisteren. Interessant is ook de populariteit van podcasts in Vlaanderen, waar zo’n 39% van de mensen regelmatig naar podcasts luistert, en in het Verenigd Koninkrijk, waar dit percentage zelfs oploopt tot 64%.

‘Oude’ afleveringen nog steeds waardevol

Niet onbelangrijk voor producten is dat maar liefst 1/3e van de podcastluisteraars bewust naar podcasts luistert die ouder zijn dan een jaar. Dit betekent dat ‘oude’ afleveringen nog steeds waardevol zijn voor promotionele en marketingdoeleinden. Bovendien geeft 44% van de luisteraars aan een podcastserie te volgen, gemiddeld zo’n 3,2 series per luisteraar. Dit toont aan dat er een trouw publiek is dat regelmatig naar specifieke podcasts, wat kansen biedt voor zowel contentcreators als adverteerders.

Podimo steeds bekender, maar (nog) beperkte bereidheid om te betalen

Een specifieke focus van dit onderzoek lag op het platform Podimo, dat in 2022 in Nederland werd geïntroduceerd. Bijna 40% van de podcastluisteraars kent inmiddels Podimo, en ongeveer 5% van hen heeft een betaald abonnement. Interessant is dat 11% van de mensen die bekend zijn met Podimo overweegt om een betaald account te nemen, terwijl dit percentage voor degenen die Podimo nog niet kennen ongeveer gelijk is (12%) na het ontvangen van een gedetailleerde beschrijving van het platform. Daarmee lijkt er voor Podimo nog werk aan de winkel om het aantal abonnees te laten stijgen.

Live podcastevenementen

De podcastmarkt is de afgelopen jaren geëvolueerd tot een volwassen en bloeiende industrie. Met bijna de helft van de Nederlanders die nu naar podcasts luistert, is de groei opmerkelijk te noemen. De opkomst van live podcastsevenementen benadrukt de groeiende interesse en het potentieel van dit medium. Bijna 40% van de luisteraars geeft aan al eens een evenement bezocht te hebben en/ of dit te overwegen. Met de juiste boodschap is hier dus zeker animo voor!

Al met al is de toekomst van de podcastmarkt veelbelovend, en we kunnen verwachten dat de populariteit en het aanbod van podcasts blijven groeien in de komende jaren.

Onderzoeksverantwoording

De Markteffect Podcast Monitor is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect onder een representatieve steekproef van 1.050 Nederlandse respondenten. Het veldwerk is uitgevoerd in juni 2023. Dit is de negende editie van de monitor en geeft inzicht in de bekendheid, populariteit en het gebruik van podcasts in Nederland.

Benieuwd naar de volledige rapportage van de 9e meting van de Markteffect Podcast Monitor? Download hier de volledige Markteffect Podcast Monitor!

Samen met De Ondernemer en AS WE SPEAK werd er een podcast opgenomen over het onderzoek. Te gast zijn Angela de Jong (AD), Michael Petit (Markteffect), Angelique Kunst (In de ban van Rian), René Zeedijk (DPG) en Arne van den Berg (AS WE SPEAK). Beluister hier de podcast!

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Onderzoeksbureaus Markteffect en DirectResearch samen verder als Markteffect

Mieke van Bergen, nieuw bestuurslid SMART

Data als kompas: hoe marktonderzoek je richting geeft

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant