Do's en don'ts voor het implementeren van onderzoeksresultaten

Het doen van marktonderzoek is heel erg waardevol, maar dat is het alleen wanneer de resultaten ook daadwerkelijk opgevolgd worden. De betrokkenen binnen jouw organisatie moeten onder andere op de hoogte zijn van de inhoud van het rapport, er moet draagvlak zijn voor de next steps en de next steps moeten opgevolgd worden. Met de volgende tips kan je zelf een masterclass organiseren voor jouw collega’s of opdrachtgevers om de resultaten goed te laten landen.

5 tips voor het implementeren van de onderzoeksresultaten:

Tip #1. Zorg voor een goede voorbereiding
Vraag deelnemers om zich vooraf in te lezen in het onderzoek en begin met een korte recap. Zo begint iedereen met hetzelfde kennisniveau aan de masterclass.

Tip #2. Houd rekening met verschillende achtergronden
Binnen een organisatie heeft iedereen een verschillende achtergrond en verschillende belangen, maar benadruk dat iedereen hetzelfde doel nastreeft.

Tip #3. Breng verschillende disciplines bij elkaar
Vanuit verschillende afdelingen brengt men verschillende kennis bij elkaar. Bovendien creëer je meer draagvlak voor jouw initiatieven wanneer men vanuit meerdere afdelingen betrokken wordt.

Tip #4. Maak het niet te groot
Een onderzoeksrapport kan tig waardevolle inzichten bevatten, maar je kan niet met alles tegelijk aan de slag. Maak daarom een kritische selectie van de meest waardevolle inzichten.

Tip #5. Zorg voor concrete next steps en wijs een verantwoordelijke aan
Na een goede sessie is het belangrijk om de next steps te benoemen, om zo ook opvolging te borgen. Door een eindverantwoordelijke aan te wijzen per next step, is er bovendien een direct aanspreekpunt wanneer acties te lang blijven liggen.

Workshop implementeren van de resultaten door Markteffect?

We begrijpen dat bij het implementeren van de onderzoeksresultaten de vraag opkomt hoe je dit het beste kunt aanpakken. Om ervoor te zorgen dat het onderzoeksrapport niet in de welbekende bureaulade belandt maar concreet wordt opgepakt binnen de organisatie, heeft Markteffect de Next Step Session ontwikkeld. We kijken samen naar de inhoud van het rapport en de interpretatie van de resultaten. Neem gerust contact met ons op voor de mogelijkheden!

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Sport als stimulans voor het sociaal domein: verbindend, inclusiever en duurzamer

Sportsponsor en supporter voor het leven

Sport als katalysator van de maatschappij

De yin & yang van het aankoopproces

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant