Meer dan een kwart van de Nederlanders overweegt een warmtepomp

Uit recent onderzoek van Expeditie Gasloos, uitgevoerd door onderzoeksbureau Markteffect, blijkt dat een significant deel van de Nederlanders een warmtepomp overweegt. Maar liefst 9% kijkt naar een volledig elektrische optie, terwijl 17% een hybride model overweegt. Deze cijfers overstijgen de verwachtingen, benadrukt expert Yuri Pelser. Opmerkelijk is dat sommige deelnemers ook inductie- of elektrische cv-ketels overwegen, hoewel deze in Nederland niet toegestaan zijn.

Waarom kiezen mensen voor een warmtepomp?

Kostenbesparing is de voornaamste reden voor bijna driekwart van de respondenten om een (hybride) warmtepomp te overwegen. Milieubewustzijn speelt ook een grote rol voor de helft van hen. Daarnaast ziet 22% een potentiële waardestijging van hun woning. Subsidies en aankomende regelgeving zijn eveneens belangrijke factoren.

Veel vragen rondom de warmtepomp

Uit de onderzoeksresultaten van de podcast Expeditie Gasloos blijkt dat veel Nederlanders nog vragen hebben over warmtepompen. Er is vooral behoefte aan informatie over de geschiktheid voor specifieke woningen, benodigde aanpassingen en het geluidsniveau. De keuze voor een full-electric warmtepomp kan leiden tot het opzeggen van de gasaansluiting, wat financiële voordelen biedt. Echter, warmtepompen verbruiken elektriciteit. Al deze vragen en meer worden beantwoord in de 6-delige podcastserie.

Voor iedereen een gasloos bestaan bereikbaar maken

Met hun podcast en website expeditiegasloos.nl streven hosts Aljo Hartgers en Yuri Pelser ernaar elke vraag over gasloos wonen te beantwoorden. Naast warmtepompen, komen ook onderwerpen als infraroodverwarming en warmteterugwinsystemen aan bod. De serie wordt voortdurend geüpdatet met nieuwe onderwerpen en actuele ontwikkelingen.

Over het onderzoek

Dit marktonderzoek is in opdracht van Expeditie Gasloos uitgevoerd onder een doelgroep van 1.042 respondenten in Nederland. Benieuwd naar meer resultaten? Bekijk hier de site van Expeditie Gasloos

 

 

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

De helft van de Nederlanders bestelt bij websites als Temu, Shein en AliExpress

Slechts 4% van de Nederlandse consumenten let altijd op duurzame opties bij kleding, accessoires of schoenen

Nederlanders willen duurzaam eten, maar prijs en verkrijgbaarheid vormen struikelblok

Nederlanders hebben financiële zorgen over de decembermaand

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant