71% van de professionals is bereid om seksuele geaardheid te registreren

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat 18% van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder deel uitmaakt van de LGBTQ-community, wat neerkomt op ongeveer 2,7 miljoen mensen. Vandaag, op Coming Out Day, is het een goed moment om stil te staan bij gelijke kansen op de werkvloer. In een tijd waarin diversiteit en inclusie centraal staan, is het van belang te begrijpen hoe medewerkers uit de LGBTQ-community hun werkomgeving ervaren. Marktonderzoeksbureau Markteffect heeft in opdracht van de G.E.O. Foundation een onderzoek uitgevoerd naar de ervaringen van zowel LGBTQ- als niet-LGBTQ-medewerkers.

Uit dit onderzoek blijkt dat 71% van de professionals bereid is om hun seksuele geaardheid te registreren, mits dit anoniem blijft en alleen gebruikt wordt om in kaart te brengen of alle werknemers een gelijke behandeling en gelijke kansen krijgen binnen de organisatie. Helaas blijkt ook dat medewerkers die behoren tot de LGBTQ-community niet altijd gelijke kansen krijgen; 35% van de medewerkers die behoren tot de LGBTQ-community geeft aan soms tot zeer vaak problemen te ondervinden op de werkvloer als gevolg van hun seksuele geaardheid of genderidentiteit.

Verschillende belevingen van LGBTQ- en niet-LGBTQ-medewerkers

Een opvallende uitkomst van het onderzoek is het verschil in hoe medewerkers die behoren tot de LGBTQ-community en hun niet-LGBTQ-collega’s de werksituatie ervaren. Maar liefst 41% van de medewerkers die behoren tot de LGBTQ-community geeft aan dat er vooroordelen zijn over LGBTQ-medewerkers op hun werk, terwijl slechts 22% van de niet-LGBTQ-medewerkers dit probleem aangeeft.  

Verder heeft slechts 17% van de niet-LGBTQ-medewerkers het gevoel dat minderheidsgroepen worden benadeeld op het werk, terwijl dit percentage bij medewerkers die behoren tot de LGBTQ-community bijna twee keer zo hoog ligt (33%).

Gelijke kansen op de werkvloer

Het onderzoek toont aan dat 42% van de respondenten het belangrijk vindt dat LGBTQ-medewerkers ook vertegenwoordigd worden in de top van het bedrijf. Zichtbaarheid in hogere functies helpt om een cultuur van inclusie te bevorderen en jonge LGBTQ-professionals te laten zien dat zij ook in leiderschapsrollen kunnen floreren.

Meer weten? Bekijk de infographic hieronder of download hier de gehele infographic.

Onderzoeksverantwoording

Markteffect heeft in opdracht van Melchior de Ridder namens de G.E.O. Foundation onderzoek uitgevoerd gericht op de ondervertegenwoordiging van de LGBTQ-community, met name in de strategische top, en op mogelijke beperkingen in doorgroeimogelijkheden en salaris. De GEO Foundation pleit voor een werkomgeving waarin iedereen vrij is om onder andere zijn of haar seksuele geaardheid te delen, met als doel deze ongelijkheden te verkleinen.

 

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Consumenten vinden tweedehands elektrische auto's te duur, ook al dalen de prijzen

Aantal podcastluisteraars gestegen, ontdek de vijf typen luisteraars

Markteffect bij het Fontys Career Event

Financiële zorgen van werknemers zijn bij 27% van werkgevers niet bekend

Isabelle <span>van der Linden</span>

Isabelle van der Linden

Client Consultant