Onze visie op AI & Market Insights

Danny Meulenbroeks, Manager Innovatie, kijkt graag kritisch naar het werk dat we voor onze opdrachtgevers verrichten. Vanuit zijn positie zorgt hij voor de juiste kwaliteitsnormen. Hij vertelt je graag meer over onze visie op AI.

In een snel veranderende wereld biedt de opkomst van AI een breed spectrum aan nieuwe mogelijkheden. Binnen alle stappen die wij zetten bij het uitvoeren van marktonderzoek kan het 1. in meer of mindere mate ons of onze opdrachtgever ontlasten, 2. méér inzichten uit bestaande analyse halen of 3. mogelijkheden bieden die voorheen als onmogelijk werden ingeschat (en mogelijk zelfs ook waren). 

De basis

Een goede bouw begint bij een sterke basis. Daarom zien wij het als onze verantwoordelijkheid om actief bij te dragen aan de ontwikkeling van een sterk fundament voor het gebruik van AI in ons vakgebied. We zijn daarom nauw betrokken bij de richtlijnen voor AI (Protocol Fair AI Data) die worden opgesteld door het Data & Insights Network. Deze richtlijnen zijn bedoeld om het gebruik van AI in onze sector op een ethische en professionele manier te waarborgen. Ons streven is om technologie en menselijke waarden met elkaar te verbinden. Dit houdt in dat we kritisch blijven, de dialoog aangaan en continu leren. AI is een middel, geen doel op zich. Hierbinnen ligt de focus altijd op het voorzien van onze opdrachtgevers van waardevolle inzichten en het waarmaken van daar waar Markteffect voor staat: Relevantie, Relatie en Resultaat.

Parallel aan deze fundamentele ontwikkelingen bieden wij nu als organisatie al vele AI-powered onder-zoeksoplossingen en ontwikkelen wij ons ook door richting de toekomst, binnen dataverzameling, -analyse en rapportage. Dit document gaat in op deze oplossingen, zodat je beter weet wat Markteffect allemaal te bieden heeft.

Tot slot zetten we AI ook actief in om onze eigen teams te ondersteunen. Zo hebben we Hannie Handleiding ontwikkeld. Dit model maakt gebruik van Retreival-Augmented Generation. Hannie geeft op basis van interne documenten de medewerkers zo snel als mogelijk het goede antwoord op interne vragen. Ook dit draagt bij aan efficiëntie, maar ook aan vereenvoudiging van kennisoverdracht intern.

Samenwerking Techonomy

Om als organisatie door te groeien naar AI-powered Market Research werken we nauw samen met Techonomy, een partner binnen The Relevance Group, aan de ontwikkeling van een custom made datawarehouse. Dit vergroot onze mogelijkheden op het gebied van AI significant, van kennisdeling tot innovatie. Het dataplatform is per januari operationeel.

Vragen?

Vragen over wat wij voor jou kunnen beteken op het gebied van AI? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Terugblik op een onvergetelijke avond tijdens de Data & Insights Awards 2025

Markteffect grote winnaar van de Data & Insights Awards 2025 én winst voor Data Professional Demian van Gils

Slechts 10% van de Nederlanders maakt zich helemaal géén zorgen over inbraak in hun huis

Beautiful Lives sluit zich aan bij The Relevance Group – wat betekent dat voor jou als opdrachtgever van Markteffect?

<p>Bas <span>de Vries</span></p>

Bas de Vries

Commercieel Manager