Onderbouw jouw business case door middel van een haalbaarheidsonderzoek

Wil je jouw idee realiseren, maar ontbreekt het je aan de juiste informatie om de haalbaarheid ervan te beoordelen? Of ben je bezig met het indienen van een financieringsaanvraag bij de bank en wil je aantonen dat je concept solide is? Misschien twijfel je of je op de juiste weg zit met de uitwerking van je idee en zoek je bevestiging, of wil je een onafhankelijke second opinion om je plannen verder te verfijnen?

Een haalbaarheidsonderzoek biedt je de inzichten die je nodig hebt om weloverwogen beslissingen te nemen. Het brengt niet alleen de slagingskansen van jouw businesscase in kaart, maar biedt ook concrete aanbevelingen om jouw idee naar een hoger niveau te tillen. Dankzij onze jarenlange ervaring in uiteenlopende markten en sectoren begrijpen we de uitdagingen waar je voor staat. We denken graag met je mee over de optimale opzet van jouw onderzoek, zodat het volledig aansluit op jouw doelstellingen en ambities. Samen maken we van jouw idee een succes.

succes

Inzicht in de kans van slagen van jouw product of dienst

aankoop

Inzicht in het koop- en beslissingsgedrag van jouw doelgroep

wensen-behoeften-1

Er wordt inzicht verkregen in de wensen en behoeften van jouw doelgroep(en)

Hoe wordt een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd?

Een haalbaarheidsonderzoek is een type onderzoek dat nooit volgens een vaste opzet wordt uitgevoerd. Elk concept, elke markt en elke organisatie is namelijk anders. Daarnaast verschilt het per organisatie welke inzichten al beschikbaar zijn en welke inzichten (verder) onderzocht moeten worden. Een haalbaarheidsonderzoek zal dan ook altijd op maat worden gemaakt en wij zullen met onze expertise samen met jou de juiste opzet en inhoud bepalen.

De meest gebruikte methode voor een haalbaarheidsonderzoek is online onderzoek. Wij hebben directe toegang tot een omvangrijk consumentenpanel (B2C) en tot een groot panel met deelnemers uit het bedrijfsleven (B2B).  Hierdoor kunnen wij snel schakelen en gerichte inzichten verzamelen van verschillende doelgroepen, wat de snelheid en efficiëntie van het onderzoek vergroot.

Enkele veelvoorkomende onderwerpen bij een haalbaarheidsonderzoek:

Concurrentie

Welke concurrenten komt je tegen en wat zijn hun sterke en zwakke punten?

Drivers & barriers

Inzicht in de drivers en barriers om jouw product wél of juist niét te kopen

Doelgroepsanalyse

Wie is jouw ideale klant? Wat zijn hun demografische kenmerken, behoeften, voorkeuren en koopgedrag?

Marktpotentieel

Hoe groot is de potentiële markt voor jouw product of dienst? Wat is de omvang, groeiverwachtingen en trends binnen de markt?

Hoe maakt Markteffect het haalbaarheidsonderzoek uniek?

Wij geloven dat een goed onderzoek begint met een diep begrip van jouw vraag. Wij hanteren geen standaardaanpak van ‘jij vraagt, wij draaien’, maar nemen de tijd om écht naar je te luisteren en jouw behoeften grondig te analyseren. Zo zorgen we voor een relevant en op maat gemaakt advies. Met meer dan 30 jaar ervaring en een uitgebreide kennis van de markt weten we precies hoe we je kunnen ondersteunen. Onze beproefde aanpak, waarin samenwerking met onze opdrachtgevers centraal staat, garandeert dat jouw onderzoek niet alleen waardevol, maar ook volledig afgestemd is op jouw doelen.

Wat levert een haalbaarheidsonderzoek op?

Een haalbaarheidsonderzoek helpt je om inzichten te verkrijgen, zekerheid te bieden en (mede)financiers te overtuigen van de mogelijkheden en potentie van jouw nieuwe product of dienst.

Een haalbaarheidsonderzoek biedt waardevolle inzichten in verschillende fasen van het ontwikkelingsproces van een idee of project. Het helpt bij het identificeren van marktkansen in de pre-conceptfase en het verduidelijken van wensen en behoeften. In de conceptfase biedt het richting door ideeën te toetsen en stakeholders te analyseren. Bij de marktpotentieel fase geeft het inzicht in focusmarkten, segmentatie, en positionering. Producttesten bieden concrete data over afname en bezoekerspotentieel, terwijl financiële haalbaarheidsonderzoeken inzicht bieden in economische levensvatbaarheid en impact. Dit proces zorgt voor een goed onderbouwde basis om strategische keuzes te maken.

Hier vind je enkele relevante pagina's:

Typen onderzoek

Bent u op zoek naar strategische inzichten op basis van marktonderzoek? Of wilt u ondervinden hoe onderzoek bijdraagt aan het (nog) succesvoller maken van uw merk of orga…

Meer info

Kwalitatief onderzoek

Kwalitatief onderzoek is de juiste onderzoeksmethode wanneer u inzicht wenst in achterliggende argumenten en gedachtegangen van een bepaalde doelgroep. De uitkomst van kw…

Meer info

Imago-onderzoek

Weten hoe uw doelgroep écht over u denkt? Een goed imago komt te voet en gaat te paard. Een veel gehoord spreekwoord dat maar al te duidelijk aangeeft dat een po…

Meer info

Kwantitatief onderzoek

Kwantitatief onderzoek is het juiste middel wanneer u representatieve antwoorden en feitelijke onderbouwingen nodig heeft. Wilt u bijvoorbeeld uw naamsbekendheid onder ee…

Meer info

Doelgroeppanels

Om online onderzoek optimaal te kunnen gebruiken, is het belangrijk om uw doelgroep goed te kunnen bereiken. Markteffect gebruikt hiervoor consumentenpanels, jongerenpane…

Meer info

Positioneringsonderzoek

Een positioneringsonderzoek geeft inzicht in uw positie in de markt ten opzichte van de concurrentie. Een goede positionering is voor elke organisatie goud waard. Hoe sco…

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe een haalbaarheidsonderzoek in de praktijk werkt en wat het je onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor je uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat je sommige vraagstukken herkent, omdat je deze bijvoorbeeld binnen jouw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Haalbaarheidsonderzoek:
PSV Fanstore

Doelgroeponderzoek voor Only for Men

Behoefteonderzoek:
BeefyGreen

Behoefteonderzoek voor Springplank en Gemeente Eindhoven

Veelgestelde vragen

Wat is een haalbaarheidsonderzoek

Een haalbaarheidsonderzoek biedt je de inzichten die je nodig hebt om weloverwogen beslissingen te nemen. Het brengt niet alleen de slagingskansen van jouw businesscase in kaart, maar biedt ook concrete aanbevelingen om jouw idee naar een hoger niveau te tillen.

Wat levert een haalbaarheidsonderzoek op?

Een haalbaarheidsonderzoek biedt waardevolle inzichten in verschillende fasen van het ontwikkelingsproces van een idee of project. Het helpt bij het identificeren van marktkansen in de pre-conceptfase en het verduidelijken van wensen en behoeften. In de conceptfase biedt het richting door ideeën te toetsen en stakeholders te analyseren.

Hoe wordt een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd

Wij geloven dat een goed onderzoek begint met een diep begrip van jouw vraag. Wij hanteren geen standaardaanpak van ‘jij vraagt, wij draaien’, maar nemen de tijd om écht naar je te luisteren en jouw behoeften grondig te analyseren. Zo zorgen we voor een relevant en op maat gemaakt advies. Met meer dan 30 jaar ervaring en een uitgebreide kennis van de markt weten we precies hoe we je kunnen ondersteunen.

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij je vraag, maar ook bij je bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar jij op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

Wie is Markteffect?

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden. Ons onderzoeksteam bestaat uit 65 onderzoeksspecialisten. Daarnaast beschikken we over een eigen veldwerkteam, dat bestaat uit ruim 80 medewerkers met verschillende nationaliteiten.

Lees hier meer

<p>Hans <span>de Jong</span></p>

Hans de Jong

Client Consultant