Helder inzicht in de performance van media inzet door de website attributie analyse

Met de website attributie analyse geven we nauwkeurig inzicht in de performance van een marketingcampagne. Deze analyse legt het aantal websitebezoekers bloot dat toe te schrijven is aan de betreffende above the line (ATL) campagne.

Voor de analyse maken we gebruik van drie databronnen:

  • Historische data van websitebezoek;
  • Websitebezoek gedurende campagneperiode;
  • Uitzendschema campagne.

Door middel van het koppelen van tijdspunten van de campagne met het websitebezoek bepalen we de campagneuplift in het websitebezoek. We rapporteren zowel de uplift per spot (hoeveel extra websitebezoekers heeft de spot opgeleverd) als de uplift per GRP (hoeveel extra websitebezoeken levert het op wanneer ik 1% van mijn doelgroep heb bereikt via de campagne?)

Door middel van het toevoegen van het uitzendschema maken we zowel het effect per uitgezonden commercial als het effect van kenmerken van de campagne inzichtelijk. Hierbij kun je denken aan resultaten voor bijvoorbeeld de versie van de commercial, het gebruikte medium, zender per medium, de dag van de week en het tijdslot per dag. Bij deze analyse worden tv- en radiocommercials meegenomen.

De resultaten van de analyse worden weergegeven in een online dashboard. Dit is een realtime dashboard waar je 24/7 toegang toe hebt. Hierbij rapporteren wij het totaal aantal websitebezoekers en het extra websitebezoek door de campagne. Door middel van het toevoegen van het uitzendschema kunnen we het effect per uitgezonden commercial aantonen. Het interactieve aspect van het dashboard zorgt ervoor dat je zelf analyses en kruisingen kunt maken om het effect van je campagne zo goed mogelijk te bepalen.

tijd

24/7 inzicht in een online dashboard

monitor-icon

Inzicht in succes per zender en moment van de dag

laptop-geld-analytics

Te gebruiken bij een campagne effectmeting

Waarom een website attributie analyse?

Het bepalen van het effect van een campagne op jouw websitebezoek is lastig. Deze tool biedt mogelijkheid om op basis van de data een gefundeerde keuze te kunnen maken over het effect van de campagne en geeft antwoord op de volgende vragen:

  • Waar kan mijn spot het beste worden uitgezonden?
  • Wanneer kan mijn spot het beste worden uitgezonden?
  • Welke spot scoort het best om mijn websitebezoek te verhogen?

Daarnaast doen wij niet aan ‘jij vraagt, wij draaien’, maar willen wij jouw onderzoeksvraag eerst écht begrijpen voordat we aan de slag gaan. Door goed naar je te luisteren, jouw vraag te analyseren en dan pas te adviseren zorgen wij voor relevantie. Dat is namelijk waar het écht om gaat. Met meer dan 30 jaar ervaring kennen we de markt door en door. Dit helpt ons om te begrijpen wat je van ons vraagt. Hierdoor brengen we graag gepast advies voor je uit. Wij gebruiken hiervoor een beproefde aanpak, waarbij samenwerking met onze opdrachtgevers centraal staat.

Een aantal voorbeelden van take outs van een website attributie analyse

Media instrument
De radio campagne heeft meer effect gehad dan de tv campagne. Als graadmeter is hiervoor het aantal bezoekers aangehouden.

Radio zender
Radio 1 en Sublime FM hebben gemiddeld voor de meeste attributie gezorgd per radio commercial. In verhouding tot de rest is de commercial van Sublime FM de meest aantrekkelijke radiozender.

Uitzenddag commercials
De CMT analyse toont aan dat dat de donderdag en de vrijdag het meest succesvol zijn, afgaande op het aantal website bezoekers vs. de kosten per bezoeker. Op zondag is de attributie significant lager..

Uitzendmoment commercials
De meeste clicks naar de website komen tussen 8 en 10 uur ‘s ochtends. Echter zijn de kosten per bezoeker gemiddeld hoger dan bij commercials tussen 13.30 en 14.30 uur. Dit tijdslot is budget technisch gezien het meest aantrekkelijk.

Bekijk hier wat Markteffect nog meer voor je kan betekenen:

Brand tracker

Doorlopend inzicht in de belangrijkste marketing KPI's? In veel gevallen is het toereikend om op één specifiek moment een onderzoek uit te voeren, op basis…

Meer info

Campagne effectmeting

Hoe effectief zijn jouw (marketing) campagnes? Als je te maken hebt met marketing- en communicatiebudgetten kan je je ongetwijfeld af en toe afvragen wat de optimale in…

Meer info

Campagne pre-test

Een campagne pre-test is van grote waarde om op voorhand te bepalen of de insteek van een campagne de juiste snaar zal raken bij jouw doelgroep. Zal de doelgroep de boods…

Meer info

Website usability onderzoek

Een usability onderzoek toetst of jouw website een goed beeld weergeeft van de organisatie en de producten of diensten. Content en vormgeving spelen hierin een belangrijk…

Meer info

Podcast brand lift study

Wat levert adverteren in een podcast nu eigenlijk op voor een merk?. Om inzicht te verkrijgen in de impact van podcasts als marketingmiddel en het succes van adverteren i…

Meer info

Marketing mix modeling

Marketing mix modeling is een geavanceerde onderzoeksmethode waarmee je kunt analyseren hoe effectief jouw marketinguitgaven zijn. Deze methode wordt vaak gebruikt door g…

Meer info

Wij werken met

Veelgestelde vragen

Wat is een website attributie analyse?

Met de website attributie analyse geven we nauwkeurig inzicht in de performance van een marketingcampagne. Deze analyse legt onder andere het aantal websitebezoekers bloot dat toe te schrijven is aan de betreffende above the line (ATL) campagne.

Hoe wordt een website attributie analyse uitgevoerd?

De resultaten van de analyse worden weergegeven in een online dashboard. Dit is een realtime dashboard waar je 24/7 toegang toe hebt. Zowel het totale aantal websitebezoekers rondom commercials, als de daadwerkelijke attributie bovenop het gemiddelde aantal bezoekers wordt in het dashboard weergegeven.

Wat levert een website attributie analyse op?

Door de resultaten te koppelen aan de netto media uitgaven, kunnen de kosten per bezoeker worden achterhaald. Tevens kan nauwkeurig worden geadviseerd hoe een volgende campagne flight het beste kan worden ingericht, op basis van de best scorende media, momenten en zenders.

Het interactieve dashboard biedt de mogelijkheid om zelf analyses en kruisingen te maken op basis van de aanwezige data.

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij je vraag, maar ook bij je bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar jij op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

Wie is Markteffect?

Markteffect is een strategisch marktonderzoeksbureau dat als one-stop-shop dient voor haar opdrachtgevers. Vanuit onze kantoren in het centrum van Eindhoven en aan de Herengracht in Amsterdam werkt ons team van ruim 120 professionals dagelijks aan het achterhalen van de meest relevante data en inzichten voor een breed scala aan opdrachtgevers.

Wij zijn onderdeel van The Relevance Group. The Relevance Group bestaat uit meerdere internationale bureaus met elk eigen specialisaties op het gebied van marktonderzoek, data science, marketing technology en AI.

Lees hier meer

Stefanie <span>Pooyé</span>

Stefanie Pooyé

Client Consultant