Ruim twee derde (67%) van de bedrijven verwacht dat het budget dit jaar niet zal toenemen of zelfs zal afnemen. Dit komt mede doordat organisaties denken dat ze verder zijn in de digitale transformatie dan ze in werkelijkheid zijn en de impact van de versnelling onderschat wordt.
De voornaamste redenen voor digitale versnelling zijn nog steeds de ‘usual suspects’ als procesverbeteringen, het verminderen van operationele kosten en het beter en sneller bedienen van klanten.
Ondanks dat de meeste organisaties zich wel bewust zijn van het feit dat er iets moet veranderen, zegt een kwart van de besluitvormers dat er onvoldoende budget is voor digitale transformatie in hun organisatie. Van de besluitvormers verwacht 65% pas binnen vijf jaar een toename in budget om digitaal te versnellen.
Dataplatform
Ordina pleit voor werken aan concrete en behapbare thema’s die goed aansluiten bij de strategische doelen en leerbehoeftes van de organisatie. ‘Denk aan het implementeren van dynamic pricing voor een bepaalde doelgroep, aan het personaliseren van je klantcommunicatie of het neerzetten van een dataplatform voor specifieke financiële rapportages.’ Als positieve noot zegt Ordina dat technologie en data overal aanwezig zijn en de mogelijkheden eindeloos. ‘Data is al geaccepteerd als bron van optimalisatie in het gehele ecosysteem. De waarde van data kan daarentegen kan nog veel meer worden benut. Ook is het is evident dat we moeten bouwen aan een toekomst waar technologie geen feature meer is, maar daadwerkelijk samen met de mens centraal staat in de organisatie en de markt waarin deze zich beweegt.’
Dit artikel werd op 22 maart 2022 geplaats op de website van Daily Data Bytes.
Naar het overzicht