De belangrijkste reden om een podcast te luisteren is ter ontspanning (58%), gevolgd door amusement (37%). Daarna volgen het ‘volgen van interessante personen’ en ‘op de hoogte blijven van het (laatste) nieuws’ (beide 27%) en persoonlijke ontwikkeling (22%). De reden ‘ontwikkelingen in mijn vakgebied’ is minder opgegeven. In december was dat nog 23%, inmiddels is dat afgenomen tot 17%.
Dit blijkt uit de nieuwste Markteffect Podcast Monitor. Twee keer per jaar onderzoeken ze in samenwerking met AS WE SPEAK Podcasts hoe de podcastmarkt in Nederland ervoor staat. In dit artikel deel ik de opvallendste inzichten over podcasts in 2022.
De 5 opvallendste inzichten over podcasts en luistergedrag in 2022
- Stijging in aantal luisteraars én luisterminuten
- Betalen voor podcasts en de komst van Podimo
- Weinig interesse in podcasts kijken
- Advertenties in podcasts
- De impact van podcasts op merkbekendheid
Lees het hele artikel wat op 7 augustus is geplaatst op de website van Frankwatching.
Of bekijk de hele rapportage van de Markteffect Podcast Monitor? Download hier de whitepaper!
Naar het overzicht