Podcasts in 2022: luister- en kijkgedrag, ontwikkelingen & uitdagingen

Hoe vaak worden podcasts nou eigenlijk geluisterd? Welke plek neemt het nieuwe podcaststreamingplatform Podimo in? En willen we betalen voor podcasts? Een ding is zeker, steeds meer Nederlanders luisteren podcasts, en dat doen we ook vaker én langer. Elsemieke Land beschrijft in een blog voor Frankwatching de opvallendste inzichten over podcasts en luistergedrag in 2022 op basis van de Markteffect Podcast Monitor. 

De belangrijkste reden om een podcast te luisteren is ter ontspanning (58%), gevolgd door amusement (37%). Daarna volgen het ‘volgen van interessante personen’ en ‘op de hoogte blijven van het (laatste) nieuws’ (beide 27%) en persoonlijke ontwikkeling (22%). De reden ‘ontwikkelingen in mijn vakgebied’ is minder opgegeven. In december was dat nog 23%, inmiddels is dat afgenomen tot 17%.

Dit blijkt uit de nieuwste Markteffect Podcast Monitor. Twee keer per jaar onderzoeken ze in samenwerking met AS WE SPEAK Podcasts hoe de podcastmarkt in Nederland ervoor staat. In dit artikel deel ik de opvallendste inzichten over podcasts in 2022.

De 5 opvallendste inzichten over podcasts en luistergedrag in 2022

  1. Stijging in aantal luisteraars én luisterminuten
  2. Betalen voor podcasts en de komst van Podimo
  3. Weinig interesse in podcasts kijken
  4. Advertenties in podcasts
  5. De impact van podcasts op merkbekendheid

Lees het hele artikel wat op 7 augustus is geplaatst op de website van Frankwatching.

Of bekijk de hele rapportage van de Markteffect Podcast Monitor? Download hier de whitepaper!

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Bijna de helft van de Nederlanders eet het liefst zo min mogelijk bewerkt voedsel

71% van de professionals is bereid om seksuele geaardheid te registreren

Misvattingen en kennisgebrek stagneren transitie duurzaam vervoer

Ruim 2 miljoen Nederlanders aan het einde van de maand regelmatig te weinig geld voor boodschappen

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant