Aanbiedingen en kortingscodes van invloed op gebruik flitsbezorging

Hoewel veel Nederlanders blij zijn met de snelle boodschappen bezorgservice, geldt dat niet voor iedereen. In sommige steden overweegt de politiek zelfs om flitsbezorging te verbieden. Eén op de drie Nederlanders (33%) zegt dit een positieve ontwikkeling te vinden. Daarentegen geeft bijna één op de drie Nederlanders die weleens gebruik maakt van flitsbezorging (32%) aan dat flitsbezorging voor hen in (zeer) grote mate onmisbaar is. Maar hoe zit het verder met de bekendheid, populariteit en het gebruik van de dienst? Dat blijkt uit de derde meting van de Markteffect Flitsbezorger Monitor.

Driekwart van de Nederlanders (74%) is bekend met het principe ‘flitsbezorging’. De bekendheid is daarmee afgenomen ten opzichte van de vorige meting (mei 2022: 82%). Toch is er sinds de eerste meting nog steeds een flinke stijging te zien. In december 2021 was de bekendheid namelijk 50%. De bekendheid is het hoogst onder jongeren van 18 tot en met 34 jaar.

Bijna één op de zeven (16%) Nederlanders heeft wel eens gebruik gemaakt van flitsbezorging en 63% van hen verwacht de bezorgservice in de toekomst vaker te gaan gebruiken. Het aandeel dat verwacht vaker gebruik te maken, is licht gedaald ten opzichte van de vorige meting (-2%). Van de Nederlanders die momenteel nog geen gebruik maken van flitsbezorging, gaat 14% dat in de toekomst waarschijnlijk of zeker wel doen.

Triggers voor gebruik bezorgdienst

Drie op de vijf Nederlanders (61%) die weleens gebruik maken van flitsbezorging of dat in de toekomst eventueel gaan doen, laten zich (zeker) wel door een aantrekkelijke aanbieding beïnvloeden als het gaat om de kans dat zij een aankoop via flitsbezorging doen. Daarnaast geeft bijna drie op de vijf (59%) aan dat beschikbare kortingscodes (zeker) wel invloed hebben op de kans dat ze iets via flitsbezorging bestellen. Zo geeft zelfs 27% van de gebruikers aan zeker iets te bestellen wanneer er een aantrekkelijke aanbieding is.

Wat er voornamelijk gekocht wordt, zijn de vergeten boodschappen (50%), avondmaaltijden (37%) en snacks (33%). Onder de vergeten boodschappen valt datgene je snel nodig hebt en waarvan je dacht dat je het in huis had.

Bekendheid en gebruik

De top 3 bekendste dienstverleners blijft gelijk, namelijk 1. Gorillas (56%), 2. Flink (53%) en 3. Getir (25%). Echter is de bekendheid van Gorillas met 5% gedaald ten opzichte van de vorige meting, Flink is gelijk gebleven en Getir is met 1% toegenomen. Bijna één op de tien (7%) van de Nederlanders die gebruik maken van flitsbezorging, gebruikt het dagelijks. De bezorgservice wordt voornamelijk gebruikt door mannen en jongeren van 18 tot en met 34 jaar.

Ondanks dat Gorillas de meest bekende flitsbezorgdienst is, wordt Flink het meest gebruikt. Een ruime meerderheid (57%) heeft wel eens gebruik gemaakt van Flink, ten opzichte 47% van Gorillas en 23% van Getir. Onder de gebruikers is de voornaamste reden om er gebruik van te maken ‘het gemak’ (50%). Onder de niet-gebruikers is de voornaamste reden om er geen gebruik van te maken dat er een supermarkt in de buurt is (42%).

Het onderzoek toont aan dat er een aantal veranderingen over tijd te constateren zijn rondom de bekendheid en het gebruik, maar overall zien we een stijgende trend in bekendheid en lichte stagnatie in het gebruik. Benieuwd naar meer inzichten uit het onderzoek zoals de tevredenheid en aanbevelingsintentie? Bekijk onder aan het artikel de volledige whitepaper. 

Onderzoeksverantwoording

De Markteffect Flitsbezorger Monitor is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect onder een representatieve steekproef van 999 Nederlandse respondenten. Het veldwerk is uitgevoerd tussen 18 oktober en 2 november 2022. Dit is de derde editie van de monitor en geeft inzicht in de bekendheid, populariteit en het gebruik van flitsbezorging in Nederland.

Benieuwd naar het gehele rapport?

De volledige Markteffect Flitsbezorger Monitor (3e editie) met bevindingen en grafieken is hier terug te vinden. 

Meer informatie? Neem gerust contact met ons op! 

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Misvattingen en kennisgebrek stagneren transitie duurzaam vervoer

Ruim 2 miljoen Nederlanders aan het einde van de maand regelmatig te weinig geld voor boodschappen

Minderen we nog steeds in vleesconsumptie en wat motiveert ons?

Trends in vleesvervangers: Bewustzijn omtrent voeding stijgt, maar groei in gebruiker van vleesvervangers daalt

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant