Black Friday: stelt men aankopen uit tot deze dag vol kortingen?

Morgen is het Black Friday, een dag die we inmiddels algemeen goed mogen noemen in Nederland. Stelt de Nederlandse consument aankopen uit? Hoeveel verwacht men uit te gaan geven en wat is de favoriete productcategorie om aan te schaffen? Onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect heeft onderzoek gedaan naar het sentiment rondom Black Friday, Cyber Monday en Singles Day.

Black Friday is onder Nederlandse consumenten de bekendste dag van de drie. Zo is 95% bekend met Black Friday, 50% met Cyber Monday en 39% met Singles Day. Ondanks dat vrijwel iedereen bekend is met Black Friday, geeft de meerderheid (57%) zo’n twee weken van te voren aan er niet mee bezig te zijn. Het zijn vooral consumenten onder de 35 jaar die wel al een globaal beeld hebben van de producten die ze die dag willen kopen (23%), in vergelijking tot andere leeftijdsgroepen (35 tot 55 jaar: 15% en 55+: 5%).

De meerderheid van de Nederlandse consumenten (56%) heeft een positief gevoel bij Black Friday, maar toch lijkt de impact klein. Slechts 14% zegt volmondig ‘ja’ tegen het uitstellen van aankopen tot Black Friday en 2% weet al precies welk product ze op de vrijdag na Thanksgiving willen kopen. Opvallend is dat vrouwen minder gevoelig lijken voor de dag waar de kortingen je om de oren vliegen. Een meerderheid van de vrouwen (56%) geeft aan geen aankopen uit te stellen, tegenover 49% van de mannen.

40% korting

Men zou overwegen om producten of diensten aan te schaffen tijdens Black Friday, Cyber Monday en Singles Day wanneer de korting rond de 40% ligt. Gemiddeld is de Nederlandse consument van plan om tijdens Black Friday €93,30 uit te geven.

Cyber Monday en Singles Day hebben niet alleen een lagere bekendheid dan Black Friday, ook het gemiddelde bedrag wat men op deze dagen verwacht uit te geven ligt lager. Dit bedraagt respectievelijk €44,50 en €20,50.

Computers & elektronica

De meest verwachte productcategorieën om tijdens Black Friday producten van aan te schaffen, zijn ‘Computers & Elektronica’ (20%), ‘Mode, Schoenen & Sieraden’ (18%) en ‘Speelgoed & Hobbyartikelen’ (11%). Voor mannen is de categorie ‘Computer & Elektronica’ het meest populair (28%) en voor vrouwen is dit ‘Mode, Schoenen & Sieraden’ (19%).

Onderzoeksverantwoording

Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect in november 2022 onder een representatieve steekproef van 1.004 Nederlandse respondenten van 18 jaar of ouder.

Benieuwd naar inzichten voor u en uw branche? 

Meer informatie over dit onderzoek of benieuwd naar het gedrag, de wensen en verbeteringen voor uw webshop? Markteffect is ervaringsdeskundige in het houden van kwalitatief onderzoek voor het usability onderzoek van uw webshop. Neem gerust contact op per telefoon, per mail of stel een vraag via het contactformulier.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Voetbalfans hebben het vaakst positieve associaties bij Sparta Rotterdam

De helft van de Nederlanders bestelt bij websites als Temu, Shein en AliExpress

Slechts 4% van de Nederlandse consumenten let altijd op duurzame opties bij kleding, accessoires of schoenen

Nederlanders willen duurzaam eten, maar prijs en verkrijgbaarheid vormen struikelblok

<p>Patrick <span>Evers</span></p>

Patrick Evers

Client Consultant