Sporten onder werktijd: volgens één op de tien Nederlanders moet het verplicht zijn

Volgens veertien procent van werkend Nederland moet sporten onder werktijd verplicht zijn. Dat blijkt uit het nieuwste vitaliteitsonderzoek van OneFit, bekend van het flexibele sport membership, onder ruim 1.500 medewerkers en HR-betrokkenen. Opvallend is dat HR-professionals (18%) hier grotere voorstanders van zijn dan medewerkers (11%). Het blijkt dus dat vitaliteit bij HR absoluut op de agenda staat en het zelfs nog belangrijker vindt dan medewerkers om sporten onder werktijd te verplichten.

Medewerkers in beweging krijgen

Een groot deel (81%) wordt liever niet verplicht, zij willen graag zelf bepalen wanneer ze sporten. Of dit nou onder werktijd is of niet. Werkend Nederland wordt wel graag gemotiveerd door hun werkgever, maar vindt flexibiliteit misschien nog wel belangrijker dan het feit dat ze onder werktijd kunnen sporten. Zo ziet een derde (33%) graag flexibelere werktijden om tussendoor een workout te doen. Daarnaast vinden medewerkers (33%) een verplicht rondje wandelen een optie. Hoe dan ook, werkend Nederland wil wel, maar vindt stimulans belangrijk.

Zelf sport kiezen

Om medewerkers te motiveren, moeten werkgevers gehoor geven aan hun wensen. Bijna driekwart (71%) van de Nederlanders vindt het namelijk belangrijk om zelf te kunnen bepalen welke sport hij op kosten van de werkgever kan uitoefenen. Zo speelt de één liever een potje padel en volgt de ander liever een pilates les. Op dit vlak hebben vrouwen (75%) graag meer keuzevrijheid dan mannen (67%). Alleen het aanbieden van fitness is dan ook niet voldoende, en zorgt ervoor dat de in-house sportscholen vaak leeg blijven. Voor negen procent van de HR-professionals vormt dit dan ook een uitdaging bij de uitvoering van het vitaliteitsbeleid. HR-professionals willen dus wel, maar weten niet goed waar medewerkers behoefte aan hebben.

Over het onderzoek

Dit onderzoek is in opdracht van OneFit uitgevoerd door Marktonderzoeksbureau Markteffect onder 1.515 werkende Nederlanders. Hieronder vallen 504 HR-betrokkenen en 1.011 medewerkers van andere afdelingen.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

In gesprek met Jörgen Raymann - Sell the dream

We worden als sporters (over)belast - Blog van Sportonderzoek specialist Bas Vries

Markteffect op de NIMA Marketing Day - 'Communiceer de juiste boodschap op het juiste moment'

Sportsponsoring en ethiek: Het gaat écht samen