Ondanks dat wettelijke verplichtingen onnodig worden gevonden, wordt het belang van duurzaamheid in de retailsector wel degelijk gezien. Ruim driekwart (77%) vindt dat de retailsector een belangrijke rol speelt in het realiseren van een betere wereld. Ook geeft 88 procent aan het belangrijk te vinden om in de hele keten te zorgen voor eerlijke beloningen en goede werkomstandigheden.
De rol van IT
Hoe compliant retailorganisaties zijn, hebben zij zelf niet altijd even inzichtelijk. 52 procent geeft aan weinig inzicht te hebben in hoe het gesteld is met de compliancy van de organisatie. Bovendien geeft 42 procent aan dat hun systemen het moeilijk maken om compliant te zijn met duurzaamheidswetgeving.
"Ruim helft heeft weinig inzicht in compliancy met wet- en regelgeving"
De andere helft heeft het beter op orde. Zo heeft 47 procent IT-systemen die het mogelijk maken om verslaglegging te doen van hun CO2-voetafdruk en 41 procent kan gemakkelijk nagaan hoeveel CO2 er vrijkomt bij hun goederentransport. De helft (51%) van de organisaties heeft systemen die toereikend zijn om hun duurzame initiatieven in vast te leggen. Ook wat betreft rapportage heeft 44 procent het qua IT-systemen goed geregeld. Deze groep heeft inzicht in de stand van zaken omtrent de duurzaamsheids-KPI’s.
Over het onderzoek
Dit onderzoek is in opdracht van Conclusion MBS uitgevoerd door Marktonderzoeksbureau Markteffect onder ruim 250 (mede)beslissers op het gebied van marketing, ICT, inkoop en/of logistiek binnen retailorganisaties.
Naar het overzicht