Helft retailorganisaties vindt wettelijke verplichtingen rondom duurzaamheid onnodig

De helft (50%) van de (mede)beslissers in retailorganisaties vindt wettelijke verplichtingen rondom duurzaamheid onnodig. Zij blijken ook niet goed geïnformeerd. Kijkend naar de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) die in 2024 werkelijkheid wordt, is slechts 42 procent hiervan op de hoogte. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Microsoft Dynamics 365 expert Conclusion MBS onder ruim 250 (mede)beslissers op het gebied van marketing, sales, ICT, inkoop en/of logistiek bij retailorganisaties.

Ondanks dat wettelijke verplichtingen onnodig worden gevonden, wordt het belang van duurzaamheid in de retailsector wel degelijk gezien. Ruim driekwart (77%) vindt dat de retailsector een belangrijke rol speelt in het realiseren van een betere wereld. Ook geeft 88 procent aan het belangrijk te vinden om in de hele keten te zorgen voor eerlijke beloningen en goede werkomstandigheden.

De rol van IT

Hoe compliant retailorganisaties zijn, hebben zij zelf niet altijd even inzichtelijk. 52 procent geeft aan weinig inzicht te hebben in hoe het gesteld is met de compliancy van de organisatie. Bovendien geeft 42 procent aan dat hun systemen het moeilijk maken om compliant te zijn met duurzaamheidswetgeving.

"Ruim helft heeft weinig inzicht in compliancy met wet- en regelgeving"

De andere helft heeft het beter op orde. Zo heeft 47 procent IT-systemen die het mogelijk maken om verslaglegging te doen van hun CO2-voetafdruk en 41 procent kan gemakkelijk nagaan hoeveel CO2 er vrijkomt bij hun goederentransport. De helft (51%) van de organisaties heeft systemen die toereikend zijn om hun duurzame initiatieven in vast te leggen. Ook wat betreft rapportage heeft 44 procent het qua IT-systemen goed geregeld. Deze groep heeft inzicht in de stand van zaken omtrent de duurzaamsheids-KPI’s.

Over het onderzoek

Dit onderzoek is in opdracht van Conclusion MBS uitgevoerd door Marktonderzoeksbureau Markteffect onder ruim 250 (mede)beslissers op het gebied van marketing, ICT, inkoop en/of logistiek binnen retailorganisaties.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

De helft van de Nederlanders bestelt bij websites als Temu, Shein en AliExpress

Slechts 4% van de Nederlandse consumenten let altijd op duurzame opties bij kleding, accessoires of schoenen

Kloof tussen Business en IT belemmert ERP-transformatie

Kritische blik op mode: Prijs en comfort leidend voor de Nederlandse consument