Wat zijn de nieuwe trends en ontwikkelingen rondom vleesvervangers?

03-08-2021

Download hier het informatiedocument voor de derde meting.

Markteffect voert meerdere malen per jaar uitgebreid onderzoek uit naar de populariteit en het sentiment rondom vleesvervangers. De wereld blijft zich ontwikkelen, nieuwe initiatieven, concepten, producten en ideeën worden geïntroduceerd. Zo bleek bijvoorbeeld uit de tweede meting van de Markteffect Vleesvervangers Monitor dat plant based producten populair zijn. Hoe gaat het nu met deze ontwikkelingen? Is het aantal mensen wat vleesvervangers consumeert weer toegenomen? Zijn er nieuwe interesses of ligt er nog meer focus op plant based? In september 2021 gaat Markteffect dit onderzoeken middels de derde meting van de Markteffect Vleesvervangers Monitor, in Nederland én België.

 

Met het onderzoek zal inzicht gegeven worden in de populariteit en de ontwikkelingen rondom vleesvervangers in Nederland en België, alsmede de brand funnel van de aanbieders in deze markt. Hiervoor gebruikt Markteffect een steekproef van 2.000 Nederlandse consumenten van 18 jaar en ouder en een steekproef van 2.000 Belgische consumenten van 18 jaar en ouder.
Er wordt in de derde meting onder andere onderzoek gedaan naar de volgende onderwerpen:

  • Trends en ontwikkelingen rondom alleseters, flexitariërs, vegetariërs, veganisten;
  • Ontwikkelingen in vleesconsumptie;
  • Consumptie en attitudes rondom vleesvervangers, zoals koopgedrag;
  • Merkfunnel met onder andere merkbekendheid, -overweging en -associaties. 

Om een goede vergelijking met de voorgaande metingen te maken en dus trends en ontwikkelingen te kunnen monitoren, wordt er in het onderzoek in het branche specifieke deel zoveel mogelijk gebruik gemaakt van identieke vraagstelling als de vorige meting.
Heeft u interesse en zou u graag drie eigen vragen toe willen voegen aan het onderzoek? Of wilt u meer weten over het onderzoek? Neem dan gerust contact met ons op of download het informatieformulier voor meer informatie! 

Klik hier voor de resultaten van het meest recente onderzoek.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Misvattingen en kennisgebrek stagneren transitie duurzaam vervoer

Ruim 2 miljoen Nederlanders aan het einde van de maand regelmatig te weinig geld voor boodschappen

Minderen we nog steeds in vleesconsumptie en wat motiveert ons?

Trends in vleesvervangers: Bewustzijn omtrent voeding stijgt, maar groei in gebruiker van vleesvervangers daalt

<p>Hans <span>de Jong</span></p>

Hans de Jong

Client Consultant