De Sportpeiling: zijn sportsponsors genoeg maatschappelijk betrokken?

Marktonderzoeksbureau Markteffect duikt voor SPORTNEXT en Sport & Strategie regelmatig de sportmarkt in voor een peiling. In de rubriek De Sportpeiling presenteren we de resultaten van dit mini-onderzoek. Voor de eerste aflevering vroeg Markteffect een panel naar hun mening over de maatschappelijke betrokkenheid van sponsors in de sport.

Meer maatschappelijke betrokkenheid?

Onderstaande afbeelding laat zien dat 52% van Nederland het (helemaal) eens is met de stelling "Sponsoren in de sport zouden meer maatschappelijke betrokkenheid moeten tonen." Dit ligt nog hoger bij voetbalvolgers (56%) dan bij niet voetbalvolgers (48%).

Merkoverweging

Bij het tweede deel van de peiling werd gekeken naar de invloed van de maatschappelijke betrokkenheid op merkoverweging. Daar geeft 40% van Nederland aan het (helemaal) eens te zijn met de stelling "Als ik twee merken zou overwegen, dan zou ik eerder kiezen voor het merk dat het meest maatschappelijk betrokken is." Ook hier zijn meer voetbalvolgers het (helemaal) eens (43%) dan niet voetbalvolgers (38%).

Voorbeelden

Sponsoren of sportorganisaties die werk willen maken van bovenstaande stellingen kunnen te rade gaan bij de talloze voorbeelden van maatschappelijk betrokken merken. Denk bijvoorbeeld aan de campagne van Opel, waarbij samen met Feyenoord en de Hartstichting voor meer AED’s in Nederland werd gezorgd. Recentere voorbeelden vielen onlangs nog in de prijzen bij de Sponsorringen: de Vriendenloterij en Stichting Het Gehandicapte Kind kregen een gouden Sponsorring in de categorie Maatschappij voor de Bijzondere Eredivisie.

Bekijk het gehele artikel op de website van Sportnext.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Sponsoring in de marketingwereld van nu; een nieuw kader

Misvattingen en kennisgebrek stagneren transitie duurzaam vervoer

Ruim 2 miljoen Nederlanders aan het einde van de maand regelmatig te weinig geld voor boodschappen

De maatschappelijke magie zit 'm in kleine dingen

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant