Financiële stabiliteit én groeipotentie
Door 56 procent van de Nederlanders in loondienst wordt financiële stabiliteit gezien als topprioriteit bij het nemen van de beslissing om zich te laten om- of bijscholen. Als de opleidingskosten ten koste gaan van andere belangrijke uitgaven, dan reserveren zij het bedrag hiervoor. De voortdurende veranderingen in de arbeidsmarkt bieden unieke kansen voor persoonlijke ontwikkeling. Hierdoor is de groeipotentie hoog. Wel zoekt de Nederlander in loondienst zekerheid. Zo geeft de helft van werkend Nederland (49%) aan zich alleen te laten omscholen als zij zeker zijn van een baan in die sector.
Bespreek het met je werkgever
Als individu de opleidingskosten betalen, is dus een uitdaging. Er zijn ook alternatieve mogelijkheden, zoals het overleggen met je werkgever over de financiering van een opleiding. 18 procent van werkend Nederland geeft aan dat hun werkgever bereid is om een opleiding volledig te vergoeden. Als de opleiding binnen het vakgebied valt waar de werknemer werkt, is dit zelfs 25 procent. Maar hoe pak je zoiets aan? Niet in alle gevallen zal een werkgever dit proactief bespreekbaar maken, en is het aan de werknemer om het gesprek aan te gaan. Echter geeft één op de vijf Nederlanders in loondienst (22%) aan het lastig te vinden om de eerste stap te zetten naar zijn of haar werkgever om dit te bespreken.
Subsidies of in termijnen betalen
Naast betaling door de werkgever zijn er ook andere manieren om een opleiding te bekostigen, bijvoorbeeld middels het Lang Leven Leren Krediet, STAP-budget en de mogelijkheid om in termijnen te betalen. Afhankelijk van de situatie vergoedt dit soort subsidies een (aanzienlijk) deel van de opleidingskosten.
“We begrijpen dat het lastig kan zijn om de diverse financiële opties om een opleiding te bekostigen inzichtelijk te krijgen. We adviseren werknemers, maar ook werkgevers, initiatief te tonen door middel van een open gesprek over mogelijke strategieën om de kosten voor opleidingen te beheren. Wij als opleider helpen graag om dit inzicht te scheppen. Of je nu je echte passie wil nastreven via een carrièreswitch, of jezelf wil blijven ontwikkelen binnen een vakgebied, we moedigen alle Nederlanders aan hun groeipotentie niet te laten hinderen en in beweging te blijven tijdens hun loopbaan.” - Chris van Deursen, Manager Opleidingsadvies bij Scheidegger
Over het onderzoek
Het onderzoek is in opdracht van Scheidegger uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Markteffect. Voor het onderzoek zijn 1.063 werkende Nederlanders ondervraagd.
*Dit bericht is afkomstig van persberichten.com.
Naar het overzicht