Slechts twee op de vijf medewerkers maken gebruik van mogelijkheden van vitaliteitsbeleid

Slechts 40 procent van de medewerkers maakt gebruik van de mogelijkheden binnen het vitaliteitsbeleid van zijn werkgever.

Twee derde (67%) van de Nederlandse bedrijven heeft een beleid gericht op vitaliteit, maar lang niet alle collega’s (37%) zijn hiervan op de hoogte. En onbekend maakt onbemind, want werkgevers kampen met veel uitdagingen rondom hun vitaliteitsbeleid. Zo lopen ze ertegenaan dat er weinig tijd is (27%) en dat de motivatie bij medewerkers om aan hun vitaliteit te werken, ontbreekt (26%).

Verband tussen vitaliteit en duurzame inzetbaarheid

Onder andere het groeiende aantal burn-outs en (rug)klachten door het vele zitten maken het verband tussen vitaliteit en duurzame inzetbaarheid niet alleen steeds duidelijker, maar ook belangrijker. Toch ziet achttien procent van de medewerkers dit verband niet. Mannen (22%) zien het verband minder vaak dan vrouwen (15%). Desondanks zijn er genoeg redenen voor bedrijven om een vitaliteitsbeleid te hanteren. Ze zien onder andere dat het ziekteverzuim daalt (57%) en dat vitale medewerkers bijdragen aan het bedrijfsresultaat (55%). Daarnaast vinden ze dat ze verantwoordelijk zijn om medewerkers gezond oud te laten worden (51%) en dat gezondheidspreventies belangrijk zijn (51%).

Afwegingen van medewerkers

Vitaliteit heeft voordelen voor zowel de werkgever als voor de medewerker. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat medewerkers graag een werkgever kiezen die zich bezighoudt met vitaliteit. Zo vindt bijvoorbeeld ruim de helft (56%) het belangrijk de kans te krijgen om gedurende de werkdag aan zijn vitaliteit te werken. Verder kiest 39 procent voor een organisatie die vitaliteit hoog in het vaandel heeft staan.

Over het onderzoek

Dit onderzoek is in opdracht van OneFit uitgevoerd door Markteffect onder 1.515 werkende Nederlanders. Hieronder vallen 504 HR-betrokkenen en 1.011 medewerkers van andere afdelingen. Alle resultaten van het onderzoek zijn te lezen in de OneFit Vitaliteitsgids.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Misvattingen en kennisgebrek stagneren transitie duurzaam vervoer

Hoe staat het ervoor met de customer experience in Nederland in 2024?

Digitalisering helpt bij terugdringen personeelstekort

<p>Davy <span>Zwegers</span></p>

Davy Zwegers

Client Consultant Onderwijs