Werkvloer verlangt naar langdurige oplossingen
Opmerkelijk is dat de bijna de helft (46%) van de IT-afdeling zich herkent in dat dezelfde storingen regelmatig terugkeren. Echter beschikken zij vaak niet over de juiste middelen om de onderliggende oorzaak aan te pakken. Ondanks dat voelt de ruime meerderheid van de IT’ers (80%) zich wel verantwoordelijk voor goed werkende IT-faciliteiten, zodat de continuïteit van de bedrijfsvoering niet in het gedrang komt.
Bovenaan de IT-wensenlijst van de werkvloer staat dan ook: het bedenken van langdurige oplossingen voor terugkerende IT-verstoringen (25%). Gevolgd door de wens dat de IT-afdeling hun communicatie (17%) en bereikbaarheid (21%) verbetert. Verder geeft een kwart aan ook op de hoogte gehouden te willen worden van de status van IT-storingen en ontvangen ze daarnaast graag meer mogelijkheden tot selfservice (13%) van de IT-afdeling.
Over het onderzoek
Het onderzoek is afgenomen tussen 28 maart en 12 april 2023 via twee aparte online vragenlijsten; één bedoeld voor IT-(mede)beslissers en één voor medewerkers op afdelingen anders dan IT. In totaal namen 250 IT-medewerkers -en beslissers actief in organisaties met 25 t/m 500+ medewerkers deel, naast 1.010 Nederlanders (18 t/m 67 jaar) die werkzaam of werkwillend zijn in organisaties met 25 t/m 500+ medewerkers. Het onderzoek is uitgevoerd door Markteffect in opdracht van TOPdesk.
Naar het overzicht