Eén op de vijf medewerkers maakt het liefst een eind aan werkdag na voordoen IT-storing

Wanneer er een IT-storing plaatsvindt, beëindigt 18 procent van de medewerkers het liefst direct hun werkdag. Dit blijkt uit onderzoek van TOPdesk, Service Management leverancier, onder 250 IT-medewerkers en ruim 1.000 werkende Nederlanders. Een grote frustratie die heerst op de werkvloer is dat volgens 16 procent dezelfde IT-storingen regelmatig opnieuw terugkeren. Deze IT-frustraties die medewerkers voelen, neemt één op de vijf (18%) dan ook regelmatig mee naar huis.

Werkvloer verlangt naar langdurige oplossingen

Opmerkelijk is dat de bijna de helft (46%) van de IT-afdeling zich herkent in dat dezelfde storingen regelmatig terugkeren. Echter beschikken zij vaak niet over de juiste middelen om de onderliggende oorzaak aan te pakken. Ondanks dat voelt de ruime meerderheid van de IT’ers (80%) zich wel verantwoordelijk voor goed werkende IT-faciliteiten, zodat de continuïteit van de bedrijfsvoering niet in het gedrang komt.

Bovenaan de IT-wensenlijst van de werkvloer staat dan ook: het bedenken van langdurige oplossingen voor terugkerende IT-verstoringen (25%). Gevolgd door de wens dat de IT-afdeling hun communicatie (17%) en bereikbaarheid (21%) verbetert. Verder geeft een kwart aan ook op de hoogte gehouden te willen worden van de status van IT-storingen en ontvangen ze daarnaast graag meer mogelijkheden tot selfservice (13%) van de IT-afdeling.

Over het onderzoek

Het onderzoek is afgenomen tussen 28 maart en 12 april 2023 via twee aparte online vragenlijsten; één bedoeld voor IT-(mede)beslissers en één voor medewerkers op afdelingen anders dan IT. In totaal namen 250 IT-medewerkers -en beslissers actief in organisaties met 25 t/m 500+ medewerkers deel, naast 1.010 Nederlanders (18 t/m 67 jaar) die werkzaam of werkwillend zijn in organisaties met 25 t/m 500+ medewerkers. Het onderzoek is uitgevoerd door Markteffect in opdracht van TOPdesk.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Misvattingen en kennisgebrek stagneren transitie duurzaam vervoer

Hoe staat het ervoor met de customer experience in Nederland in 2024?

Twee derde van managend Nederland verkiest mens boven chatbot op klantenservice

<p>Davy <span>Zwegers</span></p>

Davy Zwegers

Client Consultant Onderwijs