Onderzoek in de zakelijke markt: Hier houden ondernemers en zakelijke beslissers in Nederland zich mee bezig

Anno 2024 spelen duurzaamheid, klimaat en energie een steeds grotere rol in onze maatschappij én in het bedrijfsleven. Toch houdt 60 procent van de zakelijke markt zich hier nog niet concreet mee bezig. Ruim twee derde (69%) heeft zelfs nog nooit gehoord van de term ESG (Environmental, Social en Governance). Eén van de onderwerpen waar deze doelgroep wel van wakker ligt is de arbeidsmarkt. Ruim de helft (57%) van de zakelijke beslissers geeft aan in te zetten op automatisering vanwege deze krapte. Dat blijkt uit het onderzoek dat wij samen met onderzoeksbureau Markteffect uitvoerden in april.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen voelt als verplichting

ESG is essentieel voor het creëren van een duurzame toekomst binnen het bedrijfsleven. Onderwerpen als inclusiviteit, veiligheid en duurzaamheid zijn hier onderdeel van. Ondanks dat ESG een steeds prominentere rol inneemt, geeft ruim twee derde (69%) van de zakelijke markt aan nog nooit van de term gehoord te hebben. Het overgrote deel ziet maatschappelijk verantwoord ondernemen zelfs als een verplichting (71%) in plaats van als een kans. Duurzaamheid en diversiteit staan dan ook slechts bij 13% van de markt hoog op de agenda. Ook opvallend is dat het onderdeel cybersecurity laag op de agenda staat. Slechts 13 procent ziet dit als prioriteit, terwijl cybercrime steeds verder toeneemt. De afgelopen drie jaar is bijna de helft (48%) van de Nederlandse bedrijven zelf slachtoffer geworden van een cyberaanval (bron: onderzoeksrapport SoSafe 2024). 

De grootste uitdaging van ondernemers en zakelijke beslissers is personeel

Met 110 vacatures per 100 werklozen is de krapte op de arbeidsmarkt momenteel relatief hoog (bron: UWV.nl). Deze tekorten leiden ertoe dat bijna de helft (45%) van de zakelijke markt aangeeft dat het werven van geschikt personeel een steeds grotere rol zal gaan spelen in hun organisatie. Daarbij zegt 40% dat het behoud van personeel grote uitdagingen met zich meebrengt. Als gevolg van de krappe arbeidsmarkt wil ruim de helft (57%) van de zakelijke beslissers meer gaan inzetten op automatisering van werkzaamheden. Onder ondernemers speelt deze wens minder (33%). 

Over dit onderzoek

Dit onderzoek is uitgevoerd onder ruim 300 zakelijke beslissers en ondernemers door onderzoeksbureau Markteffect, in opdracht van DPG Media. Bekijk hier het gehele artikel en de infographic van DPG Media.

 

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Slechts helft werkend Nederland kent schoonmaker bij naam

Financiële zorgen van werknemers zijn bij 27% van werkgevers niet bekend

In gesprek met Jan Zwang - Inschatten van het tipping-point, dat is dé uitdaging

Kloof tussen Business en IT belemmert ERP-transformatie

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant