Maatschappelijk verantwoord ondernemen voelt als verplichting
ESG is essentieel voor het creëren van een duurzame toekomst binnen het bedrijfsleven. Onderwerpen als inclusiviteit, veiligheid en duurzaamheid zijn hier onderdeel van. Ondanks dat ESG een steeds prominentere rol inneemt, geeft ruim twee derde (69%) van de zakelijke markt aan nog nooit van de term gehoord te hebben. Het overgrote deel ziet maatschappelijk verantwoord ondernemen zelfs als een verplichting (71%) in plaats van als een kans. Duurzaamheid en diversiteit staan dan ook slechts bij 13% van de markt hoog op de agenda. Ook opvallend is dat het onderdeel cybersecurity laag op de agenda staat. Slechts 13 procent ziet dit als prioriteit, terwijl cybercrime steeds verder toeneemt. De afgelopen drie jaar is bijna de helft (48%) van de Nederlandse bedrijven zelf slachtoffer geworden van een cyberaanval (bron: onderzoeksrapport SoSafe 2024).
De grootste uitdaging van ondernemers en zakelijke beslissers is personeel
Met 110 vacatures per 100 werklozen is de krapte op de arbeidsmarkt momenteel relatief hoog (bron: UWV.nl). Deze tekorten leiden ertoe dat bijna de helft (45%) van de zakelijke markt aangeeft dat het werven van geschikt personeel een steeds grotere rol zal gaan spelen in hun organisatie. Daarbij zegt 40% dat het behoud van personeel grote uitdagingen met zich meebrengt. Als gevolg van de krappe arbeidsmarkt wil ruim de helft (57%) van de zakelijke beslissers meer gaan inzetten op automatisering van werkzaamheden. Onder ondernemers speelt deze wens minder (33%).
Over dit onderzoek
Dit onderzoek is uitgevoerd onder ruim 300 zakelijke beslissers en ondernemers door onderzoeksbureau Markteffect, in opdracht van DPG Media. Bekijk hier het gehele artikel en de infographic van DPG Media.
Naar het overzicht