Slechts helft werkend Nederland kent schoonmaker bij naam

Bijna acht op de tien werkende Nederlanders beschouwt schoonmakers als waardevolle collega's. Toch kent slechts 53 procent de schoonmaker van zijn werkplek bij naam. Ook overweegt ruim de helft van werkend Nederland een andere baan te zoeken als de werkomgeving vies en niet opgeruimd is. Dat blijkt onderzoek van schoonmaakbedrijf Vebego Cleaning Services in samenwerking met onderzoeksbureau Markteffect onder 1.008 werkenden in Nederland.

Uit het onderzoek komt naar voren dat schoonmakers van wezenlijk belang zijn voor werkenden. 95 procent van de respondenten beschouwt schoonmaak als belangrijk of zeer belangrijk voor hun werkplezier. Werknemers geven aan dat een schone werkomgeving hun productiviteit positief beïnvloedt.

Storen aan troep

Een vieze en niet opgeruimde omgeving zou meer dan de helft (51 procent) van de werkende Nederlanders aanzetten om naar een andere baan te zoeken. Veruit het grootste deel van de respondenten (92 procent) zegt de werkplek ook nog zelf schoon te houden en meer dan driekwart (77 procent) stoort zich aan troep die collega’s achterlaten. Wel propt iets meer dan een derde van tijd tot tijd afval in de prullenbak als die eigenlijk al vol is.

Schoonmaker cruciaal

De gegevens uit het onderzoek sluiten aan op de lijn die Vebego kiest in haar nieuwe campagne. Aan de hand van de verhalen van collega's van het bedrijf wordt duidelijk dat schoonmakers cruciale schakels zijn in de maatschappij. “Schoonmakers doen zeer belangrijk werk, dat lang niet altijd zichtbaar is”, zegt Mark Keur, algemeen directeur van Vebego Cleaning Services. “Dankzij het grote vertrouwen in onze 8000 schoonmaakcollega's, voelen ze zich medeverantwoordelijk voor het welzijn van vele anderen. Ze zorgen ervoor dat het echt schoon is. En dat doet iets positiefs met ons allemaal.” De resultaten verrassen Keur niet. “Mensen hechten aan een schone werkplek en schoonmaakwerk is essentieel voor onze samenleving.”

Zelf betalen

Opvallend is dat 14 procent van de respondenten bereid is maandelijks een geldbedrag te geven om de werkvloer nog schoner en opgeruimder te krijgen. Het gemiddelde bedrag dat zij bereid zijn af te staan voor betere schoonmaak is 35,95 euro.

Verder verschilt de waardering voor schoonmaak verschilt per regio. In de regio Noord-Nederland bijvoorbeeld, wordt het belang van een schone werkplek extra benadrukt en vindt 56 procent dat zeer belangrijk. Terwijl andere delen van het land schoonmaak als iets minder essentieel ervaren, variërend van 47 tot 49 procent.

Toiletten belangrijker dan bureau

Toch is er nog een wereld te winnen. Ruim de helft (53 procent) van de werkenden geeft wel aan dat de schoonmaakwerkzaamheden het liefst buiten werktijd moeten gebeuren. Daarnaast geeft 47 procent aan dat ze naam van de schoonmaker niet kennen. Keur: "Des te meer reden voor ons om onze schoonmakers op de voorgrond te zetten en een gezicht te geven."

Op de vraag welke plek op het werk het meest belangrijk is om schoon en opgeruimd te hebben, antwoordt 72 procent dat dit de toiletten zijn. De eigen werkplek was voor slechts 15 procent van de respondenten het belangrijkste, gevolgd door de keuken en kantine met 9 procent. Respondenten werd ook gevraagd wat het meest vieze was dat ze ooit aantroffen op hun werkplek. Smerige wc’s en al dan niet beschimmelde etensresten worden vaak genoemd. Een respondent vond dat schoenafdrukken op de muur de kroon spanden, terwijl een ander het voorbeeld gaf van een nest met honderden kleine spinnetjes die uit een geretourneerd apparaat kwamen gekropen.  

Bekijk het gehele artikel dat gepltaats is op Facto op 18 september 2024 hier.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Financiële zorgen van werknemers zijn bij 27% van werkgevers niet bekend

In gesprek met Jan Zwang - Inschatten van het tipping-point, dat is dé uitdaging

Kloof tussen Business en IT belemmert ERP-transformatie

23% van bouwprofessionals gebruikt machines zonder bevoegdheid

<p>Tim <span>Knaapen</span></p>

Tim Knaapen

Client Consultant