Cross Media Tracking analyse

Een Cross Media Tracking analyse (CMT analyse) geeft nauwkeurig inzicht in de ROI van een crossmediale marketingcampagne. De analyse legt onder andere het aantal websitebezoekers en het aantal conversies bloot dat toe te schrijven is aan de betreffende above the line (ATL) campagne.

Op basis van de versie van de commercial, het gebruikte medium, zender per medium, de dag van de week, en het tijdslot per dag, geeft de Markteffect CMT analyse ook inzicht in de best scorende commercials binnen een campagne. Bij een CMT analyse worden primair tv- en radiocommercials meegenomen. Optioneel is het ook mogelijk om een (aanverwante) online marketingcampagne toe te voegen. Het wordt vaak toegepast als additionele analyse bij een campagne effectmeting.

Wij werken met

monitor-icon

Inzicht in succes per zender en moment van de dag

tijd

24/7 inzicht in een online dashboard

laptop-geld-analytics

Te gebruiken bij een campagne effectmeting

Waarom een Cross Media Tracking analyse?

De resultaten van de analyse worden weergegeven in een online dashboard. Dit is een realtime dashboard waar u 24/7 toegang toe heeft. Zowel het totale aantal websitebezoekers rondom commercials, als de daadwerkelijke attributie bovenop het gemiddelde aantal bezoekers wordt in het dashboard weergegeven. Ook wordt onder andere het uitzendschema van alle commercials ingeladen. Dit geeft de mogelijkheid om het effect per uitgezonden commercial nauwkeurig aan te tonen.

Door de resultaten te koppelen aan de netto media uitgaven, kunnen de kosten per bezoeker en per conversie worden achterhaald. Tevens kan nauwkeurig worden geadviseerd hoe een volgende campagne flight het beste kan worden ingericht, op basis van de best scorende media, momenten en zenders.

Het interactieve van het dashboard biedt de mogelijkheid om zelf analyses en kruisingen te maken op basis van de aanwezige data. Naast het advies dat u van ons gewend bent, kunt u dus ook zelf aan de slag met de data en extra inzichten verkrijgen.

Een aantal voorbeelden van take outs van een CMT analyse

Media instrument
De radio campagne heeft in relatie tot het budget meer effect gehad dan de tv campagne. Als graadmeters zijn hiervoor het aantal bezoekers en conversies aangehouden. 

Radio zender
Radio 1 en Sublime FM hebben gemiddeld voor de meeste attributie gezorgd per radio commercial. In verhouding tot de gemiddelde kosten per commercial van Sublime FM maakt dit de meest aantrekkelijke radiozender.

Uitzenddag commercials
De CMT analyse toont aan dat dat de donderdag en de vrijdag het meest succesvol zijn, afgaande op het aantal website bezoekers vs. de kosten per bezoeker. Op zondag is de attributie significant lager en de commercial dus relatief duur.

Uitzendmoment commercials
De meeste clicks naar de website komen tussen 8 en 10 uur ‘s ochtends. Echter zijn de kosten per bezoeker gemiddeld hoger dan bij commercials tussen 13.30 en 14.30 uur. Dit tijdslot is budget technisch gezien het meest aantrekkelijk.

Hier vindt u enkele relevante pagina's:

Typen onderzoek

Bent u op zoek naar strategische inzichten op basis van marktonderzoek? Of wilt u ondervinden hoe onderzoek bijdraagt aan het (nog) succesvoller maken van uw merk of orga…

Meer info

Onderzoekmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om uw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit u hier goed.  Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Campagne effectmeting

Hoe effectief zijn uw (marketing) campagnes? Als u te maken heeft met marketing- en communicatiebudgetten zal u zichzelf ongetwijfeld af en toe afvragen wat de optimale…

Meer info

Online onderzoek

Online onderzoek is een snelle en effectieve veldwerkmethode om data te verzamelen voor uw onderzoek. Het is een vorm van kwantitatief onderzoek, die vaak gebruikt wordt …

Meer info

Marketing, Media & PR

Markteffect heeft een intensieve samenwerking met diverse bureaus en agencies die op hun beurt hun eindklanten adviseren over bijvoorbeeld marketing, strategie of communi…

Meer info

Campagne pre-test

Een campagne pre-test is van grote waarde om op voorhand te bepalen of de insteek van uw campagne de juiste snaar zal raken bij uw doelgroep. Zal de doelgroep de boodscha…

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Sponsor effectmeting: NAC Breda

Communicatieonderzoek: RDW

Naamsbekendheid-, imago- & klanttevredenheidonderzoek: Ster publieke omroep

Naamsbekendheidonderzoek & Campagne effectmeting:
Flynth

<p>Joris <span>van de Schoor</span></p>

Joris van de Schoor

Client Consultant